PingJe

Wednesday, July 17, 2013

Kenangan Bulan Puasa

Dulu-dulu... mak masak apa pun sedap. Terus makan dan tak banyak komplen. Waktu bulan puasa lah yang paling dinanti sebab ada saja upah kalau rajin basuh pinggan kat dapur.

Solat tarawih kat surau Kg. Selamat dengan kawan-kawan memang menyeronokkan. Ditambah pula dengan hidangan moreh yang memang ditunggu-tunggu...selesai solat dan menjamu selera, lekas-lekas berjalan pulang. Tak pula terasa takut dengan sesiapa pun ketika itu, maklumlah...kes culik / samun / rogol / bunuh tidak berleluasa ketika itu...

Sekarang ni... sejak dah ada anak 3 (macam ramai sangat kan...), rasa macam tak sempat nak buat macam-macam. Rasanya dah terlalu lama tak menjengah surau / masjid untuk solat tarawih. Rindu pula dengan suasana ketika zaman anak dara dulu-dulu...

Kalau dulu masa mengajar di sekolah, memang ada masa tambahan nak menyediakan juadah berbuka puasa untuk keluarga. Tapi, sejak duduk di Jengka ni... masa balik dah sama macam orang kerja pejabat. Kelam kabut mengambil si kecik dari rumah pengasuh dan bergegas pulang untuk memasak.

Saya memang suka memasak... jarang beli di luar - air tangan ibu kan lagi berkat. :)

TAPI.... anak-anak memang suka mengatur makan ketika di bulan puasa dan sangat MENGUJI KESABARAN saya yang memang agak panas baran ni... Walaupun ada saja masakan saya dikomen dan dibanding dengan masakan nenek mereka... tapi habis juga akhirnya...

Cuma... sangat berbeza sifat anak-anak zaman sekarang berbanding zaman saya seusia mereka - tidak banyak kerenah / cakap. Rezeki depan mata; itulah yang akan dinikmati bersama. Mungkin generasi mereka ni lebih berani sedikit... ada baiknya dan ada juga kelemahannya. Yang penting... bagaimana acuannya, begitulah rupa kuihnya. Harap-harap mereka tak banyak songeh kat sekolah, sudahlah....

Sangat rindu dengan zaman kanak-kanak di Kg. Selamat...terbayang-bayang laluan ke sekolah, ke surau, ke kedai, ke rumah kawan-kawan...huhuhuhu


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...