PingJe

Sunday, October 28, 2012

Anak Kelantan....



Salam Aidil Adha...

Masih belum terlewat mengucapkannya... cuma ada sedikit terkilan apabila ada segelintir manusia yang suka bersikap 'skeptikal' dalam isu balik kampung pada musim raya sebegini.

Perlukah kita menghebohkan kita beraya ke mana? Tak kira raya puasa atau raya haji - soalan utama segelintir orang kepada saya : Balik mana? Kenapa tak balik Kelantan? Tak meriahlah beraya kat KL...

Suka hati sayalah kan... memang saya dilahirkan di Kelantan, sekolah menengah di Kelantan, dan saudara mara saya memang ada di Kelantan... TAPI mak dan ayah saya ada di KL. Maka, atas dasar itu, saya beraya di KL... di mana saya boleh beraya dengan mak, ayah dan adik beradik saya. Saudara mara sebelah ayah pun ramai di KL. Keluarga mertua pun di KL juga...maka wajarlah saya beraya di sini, kan?

Justeru itu, saya cukup tak gemarkan soalan : Raya Haji di Kelantan kan meriah, kenapa nak beraya di KL?

Hak saya tetap hak saya. Kepada semua warga Kelantan... jangan pula terasa dengan entri saya kali ini... tidak terdetik pun di hati ini untuk menyakitkan hati mana-mana pihak, cuma saya sendiri yang kadang-kadang terasa dengan soalan orang-orang yang masih tidak faham mengapa saya suka beraya di KL berbanding di Kelantan.

Dan yang paling penting... dari Jengka ke KL... tiada kesesakan lalu lintas...:) itu yang paling saya suka.



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...