PingJe

Sunday, September 30, 2012

Tangan Hijau....

Dah lama tak tulis apa-apa pasal sangat la sibuk kehidupan kat Jengka ni (walaupun Bandar nya kecik je).

Alhamdulillah...setelah berbudi pada tanah, dapatlah juga hasilnya walaupun tak seberapa. Cuma satu perkara saja : tangan saya ni "PANAS" - tanam apa pun tak nak naik. Tapi, semenjak dua menjak tolong suami saya berkebun kat tepi rumah, apa yang saya tanam menjadi...seronok sangat.

Inilah hasil comel saya dan suami :

kentang comel


Dah ada pokok mangga, longan, ciku, manggis, limau purut, limau nipis, dan banyak lagi untuk kegunaan harian. Dah jarang ke kedai kalau setakat serai atau pun daun kunyit. Kat Jengka ni memang payah nak cari daun kunyit - kebanyakan orang tanam sendiri. Masa mula-mula pindah, susah juga nak cari daun kunyit; terpaksa minta dengan Tok Pengasuh Ardini.

Sekarang... hidup makin mudah jika berbudi pada tanah. Yang penting... Tangan saya dah sejuk...TANGAN HIJAU....:)




Thursday, September 13, 2012

Cuba selak kain sendiri la!!!

Mudah sangat manusia ni menjatuhkan hukuman terhadap orang lain kan. Mudah juga berprasangka buruk terhadap sesama manusia. Ada pula yang sibuk "menyelak" kain orang....hahahahahahah

Ayat saya tak teruk sangat berbanding dengan sikap segelintir manusia yang suka menyibuk dengan masalah orang lain. Kalau sanggup mendengar dengan baik, tidak mengapa. Tapi kalau setakat nak menyiram cuka di luka, tak payah lah nak tunjuk baik - betul tak?

Apa yang penting, hidup kena diteruskan walaupun ada senyum sinis dan jelingan daripada segelintir manusia yang akan bersorak di atas kejatuhan kita. Biarlah Luncai tu terjun dengan labu-labunya...

Rakan yang baik adalah yang mendengar dan cuba memberi nasihat tanpa menjatuhkan maruah seseorang itu. Kalau setakat nak lepas batuk di tangga, baik tak payah tanya apa masalah peribadi orang lain. Ini tidak, suka-suka hati je "bantai" cakap....

Tak mengapalah... karma itu ada...hahahahah

Tenanglah wahai hati....:)



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...