PingJe

Saturday, February 25, 2012

Window Shopping or Shopping Spree ?

Just went back from IKEA in Damansara. Went there to survey the price of loft beds for my twins. Unexpectedly... there were so many people inside the store until we cannot walk in properly. We have to make our decisions quickly about the beds and the dining table. Poor Ardini, she was too tired and fell asleep without drinking her milk.

I just wonder... many of the customers just brought in the trolley with nothing in it. Were they just enjoying their window shopping or were they having a lot of money to do their monthly shopping spree? If they were just bringing the trolley without the intention of buying something, I think it is quite troublesome.

 This is because some of them just walked leisurely without having the courtesy to make way to needy customers - like me.


Even the cafe was too crowded for us to get through. It was really a disappointing afternoon...

At the end of the day, I was too tired to look for my beds and dining table - I need to compare the prices before buying those items but the store was toooooo crowded with people who were having their fun walking slowly and having the pleasure of looking at every item displayed in the store. Our trip to IKEA was not a successful one because we couldn't make our decisions on the specific items to be bought for our new house.

-SIGH-

Friday, February 24, 2012

Jengka Oh Jengka... ep. 5

Alhamdulillah...akhirnya kunci rumah berada dalam genggaman... Urusan mendapatkan kunci di Kuantan, urusan mendapatkan bekalan air di Maran dan urusan bekalan api di Jengka...

Agak keletihan dalam tempoh dua hari ini...


Rasa macam tak percaya sudah menjadi orang Jengka....

Hanya menunggu waktu sesuai untuk menempuh hidup yang lebih selesa di rumah sendiri...

InsyaAllah...

Tuesday, February 21, 2012

Menerima ketentuan

Minggu lepas agak sedih bagi saya... dua orang anak didik saya telah kehilangan ayah tersayang dalam minggu yang sama hanya selang beberapa hari. Agak sedih kerana: pergi secara tiba-tiba akibat kecuaian orang lain dan pergi jua setelah menempuh penyakit yang telah lama bersarang di badan.


Bagaimana agaknya perasaan mereka? Semester terakhir... peperiksaan terakhir...tidak sempat menatap wajah insan tersayang buat kali terakhir...Tidak dapat saya gambarkan perasaan mereka berdua.

Hanya Al-Fatihah buat yang telah pergi.

Saya mungkin tidak dapat menyelami hati dan perasaan mereka yang telah kehilangan insan tersayang, namun saya hanya mampu berdoa moga hati mereka lebih tabah kerana setiap yang berlaku itu ada hikmahnya.

Setiap ujian itu tanda Allah S.W.T sayang akan kita. Sentiasalah redha walau apa yang berlaku dalam hidup kita kerana kita akan lebih dekat kepada Allah S.W.T.

InsyaAllah...

Wednesday, February 15, 2012

What's the matter with YOU?

Just want to vent my anger somewhere...

There are people who are tooooo egoistic to accept the fact that age cannot be the factor of wisdom or being powerful enough to 'knock you down'. Talking from my experience, there are older people who still cannot accept the younger generation's ideas or concepts about something.

It's okay if they don't want to accept, but please respect the idea of being intelligent compared to those ignorants. I do acknowledge that younger generation can be a little bit harsh or even quick in action, but it doesn't mean that we don't respect the elderly.

Come on... why do you have to judge a book just by looking at the cover without giving us the chance to prove that your judgement towards us are totally WRONG!!!

Friday, February 10, 2012

Kali pertama...

Buat kali pertama dalam sejarah hidup saya, saya terpaksa membuat pemantauan ke atas rakan sejawat saya. Rasa macam...semacam je. Mana pernah memantau / mencerap orang lain...dipantau oleh pentadbir tu perkara biasalah kan.

Berbalik kepada cerita saya... kali pertama ini membuka mata dan minda saya - walaupun yang muda mencerap golongan 'senior' tapi dek kerana jawatan saya sebagai Penyelaras PPSMI membuatkan saya berasa sedikit segan untuk membuat pemantauan. Mana tidaknya, tidak sampai setahun menjadi warga kerja Kolej Matrikulasi, saya diarahkan memegang jawatan yang agak penting. Dan tidak sampai setahun memegang jawatan, saya diarahkan membuat pemantauan terhadap semua pensyarah PPSMI yang lebih senior daripada saya.

Hajat di hati... keluar daripada sekolah, tidak ingin memegang jawatan apa-apa yang penting atau berkaitan dengan pengurusan. Tapi...hmmm...nak bantah pun tiada kuasa. Terpaksalah memegang jawatan yang diarahkan dalam skop tugas.

Kali pertama dalam hidup saya... saya terpaksa membuat komen positif dan negatif terhadap rakan sekerja yang lebih dulu makan garam daripada saya. Hmmm....susah nak kata kerana ini adalah kali pertama...

Thursday, February 9, 2012

Melepasi Fasa ke-2

Alhamdulillah...hari ini 9 Feb 2012 genaplah usia perkahwinan kami selama 10 tahun. Pejam celik, pejam celik...tak sangka sudah genap 10 tahun kami mengharungi pahit getir...suka duka...kehidupan berumahtangga.

Tak sangka juga kami dapat melepasi fasa ke-2 dengan penuh kesyukuran kerana masih lagi diberi peluang untuk bersama-sama meneruskan kehidupan kami sebagai suami isteri dan juga ibu bapa kepada 3 orang cahayamata kami.

Bagi mereka yang baru sahaja berumahtangga... sentiasalah bersabar dengan kerenah pasangan masing-masing;   sentiasalah berkomunikasi dengan pasangan kerana tiada gunanya terlalu berahsia kerana pasangan itu mempunyai hak ke atas diri kita sebaik sahaja akad dilafazkan. Seperkara yang saya pelajari...tak guna suka merajuk dengan suami kerana sudah fitrah mereka lebih suka kalau kita berterus terang jika kita mempunyai masalah atau pun terasa dengan tingkah laku mereka.

Monday, February 6, 2012

Memudahkan tugas ibu di bilik air....

Sebenarnya saya lagi suka memandikan bayi saya di sinki. Tapi dia makin membesar dan saya lupa bagaimana cara untuk memandikan bayi kecil di bilik air...maklumlah, anak kembar saya dah berusia 7 tahun baru lah saya mendapat seorang cahayamata lagi...:)

Jadi, saya bertanyakan kepada sepupu yang menghantar anaknya di nurseri...jawapannya agak mudah kerana rupa-rupanya lapik besen bayi ada dijual berasingan dan boleh diletak di lantai bilik air. Strukturnya memang sesuai untuk kulit bayi yang lembut berbanding lapik lantai bilik air yang lain.

Jenama Pureen (RM 8.90)


Friday, February 3, 2012

Sabar itu hanya kerana ALLAH S.W.T

Baru sahaja melepasi tahap dukacita dalam menempuh kehidupan di bumi Jengka ini. Rasa macam tidak percaya kerana ada segolongan manusia yang berpelajaran tinggi, berkereta besar dan berpangkat besar boleh mempunyai sifat iri hati, dengki dan tidak suka akan kejayaan orang lain yang hanya bekerja di bawah mereka.


Setakat cakap-cakap belakang tak guna guna juga kalau "statement" yang diguna pakai untuk menunjukkan perasaan marah tu sangat lah "shallow" dan "obnoxious" bagi saya.



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...