PingJe

Saturday, January 21, 2012

Pak Pandir pergi kenduri

Pak Pandir balik kampung...

Sebelum majlis perkahwinan:

Pak Pandir:     Andeh, kau nak ke mana?
Mak Andeh:   Nak gi merewang la...
Pak Pandir:     Merewang? Kau gila ek...
Mak Andeh:   Kenapa pulak?
Pak Pandir:     Ye lah...kau tu dah tua, mana boleh merewang lagi. Ada hati tu nak jadi orang muda...
Mak Andeh:   ???? hish orang tua ni....



Semasa aktiviti merewang:

Pak Pandir:        Macam mana ni?
Tukang masak:   Kenapa?
Pak Pandir:        Puas aku hidupkan api. Tapi tak hidup-hidup jugak.
Tukang masak:   Eh...guna saja lah pemetik api ke...mancis ke...
Pak Pandir:        La...patutlah. Dari tadi lagi aku cari pemulasnya...
Tukang masak:   Kita kan guna kayu api...bukannya dapur gas...!!!

Semasa nak korbankan lembu:

Pak Pandir:             Banyak ke nak kena sembelih ni?
Tukang sembelih:    2 ekor.
Pak pandir:             2 ekor je?
Tukang sembelih:    Cukup lah...satu kampung je.
Pak Pandir:            2 ekor, mana cukup. Kena la masak isi nya jugak. Siapa yang sanggup makan ekor?
Tukang sembelih:   ????

Semasa majlis berinai kecil:

Mak andam:     Pak Pandir tak nak menepung tawar ke?
Pak Pandir:       Boleh jugak.
Mak Andam:    (Menghulurkan bekas menepung tawar)
Pak Pandir:      Mana tepung nya? Aku nak menepung dengan apa?
Mak Andam:   La...mana orang guna tepung....

Sewaktu majlis persandingan:

Mak Andeh:     Cantik sungguh sanggul pengantin tu...
Pak Pandir:      Orang gila je sanggup pakai cucuk-cucuk macam tu...
Mak Andeh:     ????

Perjalanan balik ke rumah:

Pak Pandir:    Lain kali, tak payahlah kita pergi majlis orang lagi.
Mak Andeh:  Kenapa pula?
Pak Pandir:   Iya lah....nasi kat rumah kita lagi sedap....
Mak Andeh:  La...tadi kan ada nasi tomato.
Pak Pandir:   Aku cari lah tomato dalam tu...tak jumpa sebiji pun.
Mak Andeh:  Aduuuuhhhh....letih betul aku dengan orang tua ni....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...