PingJe

Monday, January 30, 2012

Suka makan BUAH?

Suka makan buah? Dikatakan jika anda suka makan buah-buahan seperti di bawah, anda boleh dikategorikan sebagai:


1.  Buah epal:
     - terlalu pemurah, suka mengikut nafsu, agak terburu-buru, mudah
         berbicara
     - jarang berfikir banyak kali sebelum membuat keputusan
     - boleh menjadi ketua yang baik tetapi bukan pengatur cara yang
        baik

2. Buah pisang:
    - lemah lembut, penyayang, mudah mesra
    - sukakan keharmonian alam
    - mudah simpatikan orang lain

Sunday, January 29, 2012

Jenis Darah dan Personaliti...

Kadang-kadang seronok melihat tingkah laku orang. Tak sangka juga jenis darah mempengaruhi personaliti dan peribadi seseorang... Kalau nak percaya 100% tu... janganlah sangat...cuma sekadar ingin berkongsi hasil bacaan saya sahaja.


Darah Jenis A

Sikap Positif:  
                      1.  Mementingkan adat dan budaya.
                      2.  Menepati masa
                      3.  Mudah bergaul
                      4.  Tidak suka menjadi seorang yang 'perfectionist'
                      5.  Tahap kesabaran tinggi.

Kassim Selamat

Kisah Kassim Selamat

Babak 1:

Kassim Selamat :     Mengapa mak tidak menyukai aku?
Nyonya Mansoor:    Kerana kau seorang pemuzik.
Kassim Selamat:      Aku juga bisa mencari wang...
Nyonya Mansoor:   Wajah kau tak kacak...
Kassim Selamat:       Tapi manisnya ada... (tersenyum kambing)
Nyonya Mansoor:     Sabariah perlu aku nikahkan dengan Doktor
                                 Ismadi.
Kassim Selamat:        Aku lah sebenarnya Doktor hatinya...heheheh
Sabariah:                  La... tak habis lagikah interview ni? Dari tadi asyik
                                 bertengkar saja....
Nyonya Mansoor:    Kau la punya pasal....dapat laki asyik menjawab
                                saja...tensen aku dibuatnya...

Friday, January 27, 2012

Secret Garden

    Watching this drama make me happy. The plot is quite good and I love Hyun Bin the most!!!

It is all about Kim Joo Won (Hyun Bin) who is a rich man acting out like a spoiled brat. A stuntwoman, Gil Ra Im (Ha Ji Won) appears in his life and turns his life upside down.

Gil Ra Im is a big fan of Oska / Choi Woo Young (Yoon Sang Hyun) who is a famous singer. Oska is having a conflict with Yoon Seul (Kim Sa Rang) who is supposed to marry his cousin, Kim Joo Won.

Conflicts started to meddle with their life when Joo Won and Ra Im accidentally exchanged their bodies - their souls have been switched over, right after drinking a potion made by Ra Im's late father.

This drama is quite amusing because of there are many interesting and funny scenes. Although there are typical Korean mothers portrayed in in, it doesn't affect my mood while watching this drama.

The best thing is... I like the ending!!! Happy ending....

For Hyun Bin's fans... you should watch this drama....

Thursday, January 26, 2012

Weekend mother...

Being a busy lecturer through the whole long week sometimes is tiring for me. I don't have enough time to play with my kids because my chores don't really end after 5 pm... I have to continue my work as a mother to prepare dinner, to do the laundry (a big pile of dirty clothes) and to look through my children's homework.

Having a little baby is really a bless to me, but recently the price of disposable diapers is quite expensive. Although I have to use those diapers, I bought some washable diapers for my little one. I bought 6 of them with the inner layers to make sure it won't leak while being used.


Wednesday, January 25, 2012

Fahami Inggeris dengan bahasa Melayu....

Sebagai guru Bahasa Inggeris, saya agak tertarik dengan status sahabat baik saya Nas... yang meluahkan pendapatnya berkenaan artikel yang boleh anda layari di :

www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2012&dt=0123&pub=Kosmo&sec=Varia&pg=va_01.htm

Pada pendapat saya... Bahasa Inggeris itu agak senang dipelajari jika dipelajari dari kecil hingga dewasa. Yang menyukarkan pembelajaran itu adalah sikap segelintir pelajar yang menganggap BI itu amat sukar difahami lantas mengambil jalan mudah tanpa mahu cuba menguasainya terlebih dahulu. Maka, apa yang berlaku di sekolah-sekolah rendah atau menengah kini sangat membimbangkan kami sebagai guru.

Monday, January 23, 2012

Perangai ibu bapa...

Terlalu banyak perkara yang kita lakukan sebagai ibu bapa sedikit sebanyak akan ditiru oleh anak-anak yang semakin membesar. Ada yang baik dan ada yang buruk... Saya ingin kongsikan beberapa perkara yang berlaku dalam sesebuah keluarga yang boleh mempengaruhi tingkah laku anak-anak yang meningkat usia dari zaman kanak-kanak ke dewasa.


1.  Tidak SOLAT tapi mengerjakan   
  amalan-amalan lain:
     SOLAT itu tiang agama. Kalau tidak solat, runtuhlah tiang iman dan agama kita. Walaupun puasa, bayar
     zakat dan sebagainya... tidak lengkap amalan kita tanpa solat.

Sunday, January 22, 2012

Life is a battle...

If you look at my blog... you would realize that I'm using the simplest version of template. Thanks to my youngest brother, I managed to learn a bit more about blogging. But, actually this template is representing my feelings and mood right now.

Facing many difficulties made me realized that I cannot do much to run away from those ignorant people or to hate them for hating me... so, I have made few conclusions and share them with you.

For readers who are facing the difficulties in your life, you might as well try some of my resolutions in overcoming the challenges in your life.

Saturday, January 21, 2012

Just a point to view...


Living alone in a so called 'rural' place is not really in my list...but to endure life without a husband make me stronger every second I breathe. Although I have three precious children to challenge all the obstacles, I have to tell myself over and over again that I can do this. I can live stronger than anyone else.

Cross my fingers... but I do hope the best will somehow happen to my life. But, how I am going to face the challenge of jealousy of certain people who don't really can get along with my lifestyle?



Pak Pandir pergi kenduri

Pak Pandir balik kampung...

Sebelum majlis perkahwinan:

Pak Pandir:     Andeh, kau nak ke mana?
Mak Andeh:   Nak gi merewang la...
Pak Pandir:     Merewang? Kau gila ek...
Mak Andeh:   Kenapa pulak?
Pak Pandir:     Ye lah...kau tu dah tua, mana boleh merewang lagi. Ada hati tu nak jadi orang muda...
Mak Andeh:   ???? hish orang tua ni....

Wednesday, January 18, 2012

Mentor Mentee

Last Friday (13 January 2012), 9.00 pm, we had our gathering as a part of Mentor Mentee Program. I thought I couldn't cook something nice for my Mentee, but surprisingly I managed to cook a big pot of Chicken Rice, a big bowl of fried rice and a big pot of chicken soup. Not to forget a plate bread pudding for desert. All of that was done in one and a half hour...hmm...thanks to my twins who were babysitting after their younger sister while I was busy in the kitchen.


Here are some memorable memories with them...thanks to Hafizul (E1P1) and Shazwan (E1P4) for capturing the beautiful moments that night.

Sunday, January 15, 2012

Khas untuk Wanita yang sibuk...

Minggu lepas baru saja 'terbeli' benda ni....memang teringin nak beli, tapi suami saya asyik cakap..."Ala, boleh buat sendiri kan.."

Tapi...apabila dia mencuba sendiri (apabila jurujual menyuruhnya mencuba) produk ini, dia pun tertarik dengan fungsinya.

SHIMONO : 
www.shimono.com.my/new/home.html

Thursday, January 12, 2012

To overcome EXHAUSTION...

Tired of being who you are lately? Whether you are a worker or a housewife, you might have felt so exhausted that you don't want to do anything else. You would rather sleeping in the comfy bed or even the soft cushy sofa in your living room.


As a mother of three, a lecturer and a housewife... I kind of understand this kind of feeling. Not that I forgot about those working husbands out there, but a wife's exhaustions seem to be more excessive than a husband's. So, what to do to overcome our exhaustions (either for a man or a woman)?

1.    Try to sleep early at night after finishing your chores.
       Working people need to wake up early, so, by sleeping early would prevent us from feeling tired and
        sleeping in the morning. Tiredness from lack of sleeping will somehow affect one's performance at work.
        Sleeping also will rejuvenate you body so that it can work to its optimum.

Sunday, January 8, 2012

Dibawa lari...

TV Sharp 14', Almari pakaian 3 pintu, Meja solek, 2 buah radio Panasonic, 3 buah rak buku rendah, cadar katil Muqri, lesung batu, cerek besar, pisau kecil, tilam queen...



Itu adalah sebahagian daripada barangan dalam rumah kami di Rawang yang telah 'selamat' dibawa lari oleh sekumpulan manusia yang tidak bertanggungjawab yang tinggal tanpa membayar sewa selama 2 bulan. Setelah diberi tempoh seminggu untuk mengosongkan rumah kami, keluarga tersebut memang 'mengosongkan' rumah kami dalam tempoh satu malam sahaja.



Thursday, January 5, 2012

Hari Pertama...SK Jengka Pusat 2

Kali pertama saya bangun seawal 5.30 pagi untuk menyiapkan sarapan dan bekalan si kembar. Rupa-rupanya beginilah rutin harian seorang ibu sepenuh masa. Sebelum ni, saya hanya bekalkan wang saku tanpa menyediakan sarapan...bahagia sangat dapat penuhi kehendak si kembar.

Gelagat anak-anak pada hari pertama persekolahan memang seronok dilihat. Tak kurang juga ada ibu bapa yang stress akibat gelagat anak-anak yang 'terlampau'.


Nasib baik si kembar ni sangat senang untuk dihantar ke sekolah : tak meragam, tak menangis, malah tenang sahaja melangkah menuju ke kelas baru. Suasana baru...rakan baru...cikgu baru...tapi si kembar langsung tidak menunjukkan tanda-tanda takut atau stress....saya pula yang risau. Hmm...perasaan seorang emak.

Sekolah baru...pelajarnya mungkin seratus lebih sahaja. Guru-gurunya pun sangat peramah, suasana sekolah sangat tenang dan sangat ceria. Padang yang luas dan taman-taman indah sangat mendamaikan...

Balik saja dari sekolah....mereka terus bercerita tentang sekolah baru, rakan baru dan juga guru baru. InsyaAllah...kami akan cuba untuk menjadi sebahagian warga Jengka...

Tuesday, January 3, 2012

Britney Spear...

Quite a fascinating woman she is. Let's look at her transformation through her famous years... (I love her songs!!!)




Sunday, January 1, 2012

Jengka oh Jengka Ep 4

Sudah masuk tahun baru. Hati saya masih gusar. Mana tidaknya...susah sangat nak cari pengasuh Ardini yang baru mencecah 6 bulan. Bukan tidak mahu menggunakan khidmat nurseri / taska...tapi saya kurang yakin. Kalau Ardini sudah setahun lebih, mungkin kegusaran itu agak kurang.

Pengasuh yang sedia ada tidak berapa sihat. Atas dasar peri kemanusiaan, saya segera mencari pengasuh baru. Susah jugalah untuk mencari pengasuh.

Akhirnya...terima kasih kepada Leen (Pelajar SMK Seri Garing) kerana memperkenalkan neneknya yang masih lagi kuat dan gagah untuk mengasuh Ardini. Terima kasih juga kepada Faisal (E1P4) dan Hatta (Maaf ye kalau salah ejaan) kerana menemani saya mencari rumah Tok minggu lalu.

Walaupun lokasinya agak jauh dari Kolej, tapi saya berharap sangat agar Ardini diasuh macam cucunya sendiri...InsyaAllah. Hati saya semakin tenang...




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...