PingJe

Friday, December 14, 2012

Lelaki vs Perempuan



Lawak betul satu kejadian yang berlaku di Eblag, Poland.

Mari baca kisahnya...


Lelaki seterika muka sangka telefon


EBLAG (Poland): Seorang suami yang cuba meyakinkan isterinya dia mampu melakukan kerja rumah ditimpa malang apabila secara tidak sengaja menyeterika mukanya sendiri.
Tomas Paczkowski, 32, menyeterika sambil menonton perlawanan tinju di televisyen.

Kerana terlalu asyik menonton, dia tanpa sengaja tertekan seterika panas ke wajahnya apabila mendengar bunyi telefon.

Paczkowski mencederakan diri selepas ingin membuktikan kepada isterinya, Lila dia boleh melakukan kerja rumah sebaik isterinya itu. “Saya memutuskan menyeterika pakaian ketika Lila keluar bekerja untuk membuktikan saya juga boleh melakukan kerja rumah.

“Wanita selalu melakukan pelbagai tugas dalam satu masa, jadi saya menghidupkan seterika, membuka botol bir sambil menonton perlawanan tinju di televisyen,” katanya.


“Rupa-rupanya sukar untuk melakukan kerja rumah. Saya benar-benar menghormati apa yang dilakukan isteri selama ini,” katanya. - TS

Artikel penuh : KLIK SINI

Bukan senang untuk menjadi suri rumah sepenuh masa atau pun yang bekerja. Perempuan memang komited jika membuat sesuatu kerja. Ganjaran yang dicari hanyalah pahala dari Allah SWT dan kasih sayang daripada suaminya. Hargailah isteri anda...:)

Zionis...



Kisah Palestin memang menyayatkan hati kita semua. Masih lagi terbayang wajah-wajah insan yang syahid di bumi Palestin.

Di sini ada satu artikel mengenai Zionis... harap kita semua dapat manfaat daripada artikel ini.


Tembelang rejim Zionis


SAIDINA Ali Abi Talib pernah memberi peringatan yang amat mendalam, bahawasanya: “Orang yang berakal itu ialah orang yang mahu mengambil iktibar dan pengajaran daripada kisah pengalaman orang lain.”

Kisah kaum bani Israel banyak dirakamkan dalam al-Quran bertujuan mendedahkan tembelang mereka dalam isu keagamaan dan kemanusiaan sejagat. Jangan sesekali ada di kalangan umat Islam yang mencuba untuk menjalinkan sebarang hubungan diplomasi walau atas dasar apa sekalipun.


Perkataan Israel pada asalnya bermaksud pilihan dan ia adalah satu sebutan khusus bagi Nabi Yaakub. Justeru, bani Israel adalah susur galur keturunan Nabi Yaakub dan sekarang mereka lebih dikenali sebagai Zionis.


Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Sesungguhnya, bani Israel ini adalah kaum yang dimuliakan Allah SWT suatu ketika dulu. Kebanyakan daripada keturunan bani Israel atau kaum Yahudi, mempunyai kebijaksanaan dan kelebihan yang tidak diberikan kepada kaum lain.” (Surah Al-Baqarah, ayat 85) Sebagai bangsa pilihan, mereka dilimpahi nikmat Allah yang tidak diberikan kepada bangsa lain. Antara nikmat itu ialah diutuskan ramai nabi dan rasul yang daripada kalangan mereka, selain diselamatkan daripada kezaliman Firaun dan bala tenteranya.

Monday, December 10, 2012

Senaman Dalam Rumah...



Sangat suka membaca artikel ini. Menjadi suri rumah bukan alasan untuk tidak mampu turunkan berat badan. Rupa-rupanya semua kegiatan kita di rumah akan membantu usaha kita menjadi lebih sihat dan cergas.


Diambil sepenuhnya dari : 

Senaman dalam rumah (klik tajuk ini)


Menyediakan makanan untuk keluarga tercinta

Aktiviti memasak dapat membakar sebanyak 154 kalori (kcal) dalam masa hanya satu jam. Di samping itu, harus diingatkan supaya memilih menu makanan yang berkhasiat.


Menonton televisyen atau wayang

Merehatkan minda dengan aktiviti menonton rancangan kegemaran di kaca televisyen juga boleh membakar sebanyak 113 kalori dalam masa dua jam, tetapi jangan pula anda menikmati makanan ringan sambil menonton.

Wednesday, December 5, 2012

Cuti Sekolah



Kadang-kadang timbul juga rasa cemburu dengan rakan-rakan guru yang masih lagi bercuti di bulan Disember ini.

Bagi kami golongan pendidik di matrikulasi atau pun di pusat-pusat pengajian tinggi, kami sudah mulakan semester baru untuk pelajar-pelajar kami.

Ada yang bercuti semester selama seminggu atau dua minggu sahaja. Terasa sangat pendek masa bersama anak-anak sewaktu mereka sedang 'sibuk mengatur' perjalanan cuti sekolah.

Si kembar saya pun sama... asyik bertanyakan ke mana agaknya tempat percutian tahun ini. Maafkanlah... Mummy kena bekerja selepas hanya dua minggu bercuti. Kebetulan cuti minggu pertama dan kedua jatuh pada tarikh yang sama cuti persekolahan akhir tahun...dapatlah bercuti sepenuhnya.

Tapi kalau difikir balik, saya rasa sangat seronok berada di Jengka. Tempat kerja yang dekat, tanpa hiruk pikuk kenderaan yang bersesak-sesak tidak kira masa. Saya ada masa untuk melayan kerenah anak-anak pada waktu tengahari dan hanya mengambil masa sepuluh minit memandu semula ke tempat kerja menyambung tugas.

Suasana kerja yang kurang stress dan melayan kerenah pelajar yang akan melangkah ke alam dewasa amat berlainan dengan kisah saya sewaktu mengajar di sekolah dulu.

Betullah pepatah : Lain padang, lain belalang.
                         
Dan yang penting, saya tidak lagi membazirkan masa saya memandu selama dua tiga jam dalam kereta semata-mata untuk pulang ke rumah.

Selamat bercuti panjang ya....kepada semua rakan-rakan di sekolah...:)

Friday, November 30, 2012

Bingka Labu Bakar

Suka labu tak? Kalau dah jemu buat pengat...cubalah resepi saya ni...

600g labu (dipotong dadu dan dibasuh)
500 ml air
1/2 sudu teh garam
2 helai daun pandan
***Masak labu sampai lembut


Friday, November 16, 2012

Arang and the Magistrate

One more interesting Korean Drama to be watched...

The story is quite amusing although there are some sad scenes... but it is fun to watch. The ending is superb!

The story is about a ghost who is searching for her 'self' before returning to heaven. She ran away from the grim reaper to find her 'story' before her death... so her adventure begins...




Thursday, November 15, 2012

a gentleman's dignity...

One more Korean Drama which has captured my heart... :)



This could be the first one that I like the most (apart from typical stories) for the story revolves around 4 men instead of typical women.

You should try watching this drama for it is a romantic comedy drama and it is fun to watch.




Tuesday, October 30, 2012

Anak DERHAKA?



Saya suka mendengar ceramah agama... tidak kira secara langsung atau tidak. Kadang-kadang sambil memandu pun ada juga terselit sedikit pesanan di radio.

Sememangnya memang senang sangat nak jadi anak DERHAKA... tapi bukan disebabkan oleh si anak, tapi disebabkan oleh SI IBU...

Pernah saya terdengar...

            Perangai ibu itu sendiri yang menyebabkan anak itu menjadi DERHAKA. Contoh yang paling baik
            apabila anaknya sudah berkahwin. Ini kerana ada segelintir ibu yang tidak mahu berpisah dengan
            anaknya (lelaki/perempuan) dan berasa bahawa anaknya sudah tidak menyayanginya lagi.

           Sedangkan anaknya selalu teringatkan ibunya yang terpaksa ditinggalkan demi membina keluarga di
           tempat baru.

           Jika si anak memang buat endah tak endah, itu memang akan mendatangkan kemarahan... tetapi jika
           ibu itu berasa tidak puas hati terhadap menantu dan anaknya, itu dikira tidak adil. Hubungan suami
           isteri boleh retak jika ada campur tangan keluarga mertua. Anak boleh derhaka hanya kerana si ibu
           tidak mahu merestui pemergian si anak tadi untuk membina keluarganya sendiri.

Saya juga seorang ibu. Doa ibu ni berkat... tanpa doa ibu, hidup kita umpama bergelandangan tanpa arah tujuan. Wang banyak pun tiada gunanya jika kita dicop sebagai anak DERHAKA hanya kerana sang ibu tidak mahu melepaskan anaknya pergi dan tidak mahu mendoakan kesejahteraan anaknya itu.

Syurga isteri di tapak kaki suami... dan syurga anak di tapak kaki ibu. Tapi jika neraka yang dipilih sang ibu, bagaimana hidup anaknya nak selamat di akhirat kelak?

Harap-harap para ibu di luar sana akan sentiasa mendoakan kesejahteraan anak-anak mereka. Jikalau seorang ibu masih bersikap kebudak-budakan... lebih elok jangan kahwin anak-anak yang sudah matang. Bela saja mereka di rumah hingga terputus nyawa mereka sambil menidakkan hak mereka sebagai insan yang sempurna zahir dan batin... maka jadi lah IBU yang DERHAKA terhadap anak-anaknya.


Sunday, October 28, 2012

Anak Kelantan....



Salam Aidil Adha...

Masih belum terlewat mengucapkannya... cuma ada sedikit terkilan apabila ada segelintir manusia yang suka bersikap 'skeptikal' dalam isu balik kampung pada musim raya sebegini.

Perlukah kita menghebohkan kita beraya ke mana? Tak kira raya puasa atau raya haji - soalan utama segelintir orang kepada saya : Balik mana? Kenapa tak balik Kelantan? Tak meriahlah beraya kat KL...

Suka hati sayalah kan... memang saya dilahirkan di Kelantan, sekolah menengah di Kelantan, dan saudara mara saya memang ada di Kelantan... TAPI mak dan ayah saya ada di KL. Maka, atas dasar itu, saya beraya di KL... di mana saya boleh beraya dengan mak, ayah dan adik beradik saya. Saudara mara sebelah ayah pun ramai di KL. Keluarga mertua pun di KL juga...maka wajarlah saya beraya di sini, kan?

Justeru itu, saya cukup tak gemarkan soalan : Raya Haji di Kelantan kan meriah, kenapa nak beraya di KL?

Hak saya tetap hak saya. Kepada semua warga Kelantan... jangan pula terasa dengan entri saya kali ini... tidak terdetik pun di hati ini untuk menyakitkan hati mana-mana pihak, cuma saya sendiri yang kadang-kadang terasa dengan soalan orang-orang yang masih tidak faham mengapa saya suka beraya di KL berbanding di Kelantan.

Dan yang paling penting... dari Jengka ke KL... tiada kesesakan lalu lintas...:) itu yang paling saya suka.



Sunday, October 21, 2012

Kek Coklat (resepi original)

Menyambut Hari Lahir suami tersayang dengan kek coklat resepi sendiri (akhirnya....)


Butter tanpa garam : 100g
Gula castor            :  200 g

Dipukul sehingga kembang
4 biji telur kemudiannya ditambah
2 sudu kecil ovallet turut diletak
1 sudu kecil esen vanila
Pukul kembang

Bahan-bahan kering

2 cawan tepung
1 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil bikarbonat
4 sudu besar serbuk koko (tidak pahit)

Apabila bahan basah sudah kembang, letak bahan kering. Pukul sebati.

Bakar : 40 minit (hingga masak) ; 180' celcius.

Topping:

200g coklat susu
4 sudu besar whipping krim uht
1 biji telur (dipukul sedikit)

Double boiler.

Selamat mencuba.

*** boleh digandakan bancuhan.

Saturday, October 20, 2012

Time is Gold

That's cliche'!

But still... some us don't really value our time. We were having a seminar (MUET: Writing) on Saturday (Oct 20,2012) and there were so many students who came late more than 15 minutes.

I was so furious for I have been waiting for the students since 7.45 AM in the morning. The seminar should be started at 8.30 AM... but due to this lack of punctuality, I was angry at them.

Being a teacher is not easy... we have to do everything to help our students to achieve the best results in MUET and also PSPM 1. We have to make sure that they receive the knowledge before sitting in the exam hall facing the questions which might not be easy for them to answer.

But still... some of the students don't feel that what we are doing for them is valuable for they tend to take things for granted.

I feel sad when I saw the latecomers came in smiling without feeling guilty for making us wait for them.

We started the seminar half an hour late... the bad news... I have to endure my anger towards my students... -SIGH-

Wednesday, October 17, 2012

Queen In Hyun's Man

I was so mesmerized with this story... the story line was so fascinating and interesting... the casts were brilliant and there were many funny scenes that made my heart fall in love with this drama.


The story depicts a life of a man which lives in the era of Joseon Dynasty in 1964. He had this talisman given by a slave girl in order to protect his life. He has so many enemies because he is the King's best friend. He has to endure so many unfortunate events during that era.

The talisman suddenly changes his life forever. He can travel from that era to our modern era. That is how the story begins...

For those Korean Drama fans.. you should watch this drama. I was happy with the story and how it ends.

The main four characters:

http://wiki.d-addicts.com/Ji_Hyun_Woo

http://wiki.d-addicts.com/Yoo_In_Na

http://wiki.d-addicts.com/Kim_Jin_Woo_(1983)

http://wiki.d-addicts.com/Ga_Deuk_Hi

I hope you will enjoy the story like I did...:)

Saturday, October 6, 2012

Oh My English!



I was quite surprised when I saw a foreigner was helping out some teachers while they were having their annual sport event last Sunday.


On Friday, I saw that man waving at some parents who were waiting for their kids in the school's compound. He even waved at me while smiling brightly. 

I asked my son.. who is that man?

He simply answered : He is my English teacher. His name is Mr. William.

Now I get it... no wonder my twins enjoy watching the Oh My English! sitcom aired by Astro - they are having their own Mr. Middleton.

My twins dislike to learn English before this, they like to mock the language once they heard any English word from the TV shows. But, now, they are learning and enjoying the language even better.

I guess, a native speaker does help students to like the language better. Hmmm.... lucky them. 

Sunday, September 30, 2012

Tangan Hijau....

Dah lama tak tulis apa-apa pasal sangat la sibuk kehidupan kat Jengka ni (walaupun Bandar nya kecik je).

Alhamdulillah...setelah berbudi pada tanah, dapatlah juga hasilnya walaupun tak seberapa. Cuma satu perkara saja : tangan saya ni "PANAS" - tanam apa pun tak nak naik. Tapi, semenjak dua menjak tolong suami saya berkebun kat tepi rumah, apa yang saya tanam menjadi...seronok sangat.

Inilah hasil comel saya dan suami :

kentang comel


Dah ada pokok mangga, longan, ciku, manggis, limau purut, limau nipis, dan banyak lagi untuk kegunaan harian. Dah jarang ke kedai kalau setakat serai atau pun daun kunyit. Kat Jengka ni memang payah nak cari daun kunyit - kebanyakan orang tanam sendiri. Masa mula-mula pindah, susah juga nak cari daun kunyit; terpaksa minta dengan Tok Pengasuh Ardini.

Sekarang... hidup makin mudah jika berbudi pada tanah. Yang penting... Tangan saya dah sejuk...TANGAN HIJAU....:)




Thursday, September 13, 2012

Cuba selak kain sendiri la!!!

Mudah sangat manusia ni menjatuhkan hukuman terhadap orang lain kan. Mudah juga berprasangka buruk terhadap sesama manusia. Ada pula yang sibuk "menyelak" kain orang....hahahahahahah

Ayat saya tak teruk sangat berbanding dengan sikap segelintir manusia yang suka menyibuk dengan masalah orang lain. Kalau sanggup mendengar dengan baik, tidak mengapa. Tapi kalau setakat nak menyiram cuka di luka, tak payah lah nak tunjuk baik - betul tak?

Apa yang penting, hidup kena diteruskan walaupun ada senyum sinis dan jelingan daripada segelintir manusia yang akan bersorak di atas kejatuhan kita. Biarlah Luncai tu terjun dengan labu-labunya...

Rakan yang baik adalah yang mendengar dan cuba memberi nasihat tanpa menjatuhkan maruah seseorang itu. Kalau setakat nak lepas batuk di tangga, baik tak payah tanya apa masalah peribadi orang lain. Ini tidak, suka-suka hati je "bantai" cakap....

Tak mengapalah... karma itu ada...hahahahah

Tenanglah wahai hati....:)



Friday, August 31, 2012

Musibah oh Musibah

Terpaku sekejap selepas membaca tazkirah yang ditulis oleh Datuk Mohd Zawawi Yusoh (Tazkirah Remaja : Metro, Jumaat, 31 Ogos 2012; Musibah Tanda Dosa Diampunkan)

Dipetik:

Tujuan Allah menurunkan musibah kepada hamba-Nya supaya dosa mereka diampunkan. Pada masa yang sama, ada keterangan dan ayat menyatakan dosalah juga menjadi penyebab datangnya bala.

Rasulullah pernah bersabda maksudnya:
"Apabila Allah menyayangi seseorang hamba-Nya, Allah menguji dengan kesusahan sama ada pada diri, keluarga, anak mahupun pada harta supaya dibersihkan daripada dosanya. Sekiranya dosa masih ada, Allah akan membuatkan matinya menjadi susah supaya apabila bertemu Allah dalam keadaan tidak berdosa."

Tersentuh hati tatkala membaca sehingga ke ayat yang terakhir. Setiap kesusahan yang dialami itu merupakan satu bentuk kurniaan Allah terhadap hamba-Nya. Janganlah kita lupa bahawa itu tandanya kita sentiasa disayang Allah.

Moga-moga kita sentiasa beringat : Allah itu Wujud...Allah itu Adil...Allah itu Maha Penyayang...
ALLAHU AKHBAR....

Tuesday, August 7, 2012

Kena ganti tak?

Kasihan Muqri...dia terpaksa "dicutikan" daripada berpuasa selama tiga hari kerana lelah berpanjangan. Walaupun umurnya baru 8 tahun...dia berazam untuk puasa penuh.

Apabila disuruh berbuka puasa  pada hari lelahnya bermula (jam sudah menunjukkan pukul 6.00 petang), dia enggan : "Abang tak nak ganti puasa..."

Kalau anak sekecil itu dah tahu erti puasa dan nikmat berpuasa...ini kan pula kita yang dewasa. Malulah kalau ada yang sudah akil baligh tapi malas berpuasa dengan seribu satu alasan. Kalau seringkali "sakit" nescaya Allah S.W.T akan "membekalkan" sakit yang berpanjang. Sekarang ni semuanya dibayar tunai...

Monday, August 6, 2012

Tart Coklat Cheese

Bahan Tart:

125g mentega (tanpa garam) (terus dari peti ais)
60 g  gula castor
1 biji telur kuning
250g tepung naik sendiri (ayak bersama secubit garam)
1 sudu teh esen vanila
1 sudu besar air sejuk (dari peti ais)

1.  Pukul mentega dengan gula hingga kembang.
2.  Masukkan telur dan esen vanila.
3.  Pukul lagi - hingga kembang.
4.  Ketepikan pemukul - masukkan tepung dan sebatikan.
5. Masukkan air - bentuk kan doh.
6. Guna loyang untuk pai - bentukkan, dan cucuk dengan garfu.
7. Suhu 180' - 20 min hingga masak

Saturday, August 4, 2012

Kisah si Mati....


Sedikit perkongsian:
Jika berlaku kematian, wang si mati hanya boleh digunakan untuk perkara-perkara wajib seperti membeli kain kapan dan upah menggali kubur.

Jika harta si mati banyak, boleh diagih-agihkan pada malam berkenaan (selepas selesai tahlil dan sebagainya). Rasionalnya: ketika adik beradik berkumpul, maka eloklah diagih-agihkan harta tersebut untuk mengelakkan perselisihan faham, pergaduhan, rasa tidak puas, kedaifan dan sebagainya kelak. Ini kerana pada zaman kita ini, bukan mudah untuk berkumpul pada satu masa.

Janganlah gunakan wang si mati untuk mengadakan tahlil untuk arwah. Ini kerana kita mungkin akan termakan harta anak yatim : ibarat memakan bara api neraka.

Seeloknya, kita bersedekah ketika keluarga si mati sedang mengadakan tahlil untuk arwah, bukannya niat datang untuk makan semata-mata.

Kita ni terlalu mengikut ‘adat’ yang dibawa oleh generasi terdahulu. Maka perlulah kita selalu berada di majlis ilmu untuk memperbaiki amalan kita sehari-hari. (Menonton, membaca, mendengar di radio dan  apa saja berkaitan agama dan ilmu akhirat : dikira majlis ilmu)

***Perkongsian : Al-Kuliyyah (TV3)

Sunday, July 22, 2012

Puding "Brownie"

Upah kembar berpuasa...

1/2 cawan tepung diayak dengan 1/2 sudu teh bikarbonat
3/4 cawan serbuk koko (yang tidak pahit) - diayak

1 1/2 cawan gula
4 biji telur (gred A)
- Dipukul hingga kembang

1 cawan mentega tanpa garam (dicairkan)

Cara membuatnya:

1. Setelah gula dan telur kembang, masukkan mentega.
2. Masukkan tepung dan serbuk koko.
3. Tuangkan bancuhan ke dalam bekas untuk dibakar.
4. Bekas berisi bancuhan tadi diletakkan di atas loyang untuk "Water Bath"

Bakar selama 1 jam : 170' C.

Sedap dimakan bersama ais krim vanila....:)





Friday, July 20, 2012

Am I?

Being a leader is hard. To please everyone is harder. And to be myself is the hardest part.

There was an incident recently. Somehow I was labelled as:


as·ser·tive

  [uh-sur-tiv]  Show IPA
adjective
1.
confidently aggressive or self-assured; positive: aggressive;dogmatic: He is too assertive as a salesman.
2.
having a distinctive or pronounced taste or aroma.

World English Dictionary
assertive  (əˈsɜːtɪv) 
 
— adj
1.confident and direct in claiming one's rights or putting forwardone's views
2.given to making assertions or bold demands; dogmatic oraggressive


I'm not sure what that was...but am I that kind of person?

I'm still wondering...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...