PingJe

Wednesday, November 30, 2011

And the differences are...


Being a lecturer here Kolej Matrikulasi is quite different from being a teacher in school. Although my salary is still the same like when I was in school, but I like teaching here...There are advantages and disadvantages for being a lecturer or a teacher, but still, I love teaching so much.

Some of my friends asked me... How do you feel to teach pre-university level students? How do you feel to be away from your family? Will you bring your children along? And the best question was...What is your qualification to be a lecturer? 


To be honest, I cried every single day in the first month working here - being separated from my children make me sad. But...time heals everything. I just can't wait for January to start. They are going to stay with me soon!!!

Back to my topic - The differences are:

1.   Each tutorial is for one hour. I have 15 hours per week; 5 classes to teach.

2.   LCD projector is provided in each room - really convenient.

3.   More time to prepare for lessons beforehand - few gaps between classes.

4.   Maximum number of students : 21 - 22

5.   I have my own place for tutorial (a class)...I just have to wait for my students to arrive...:)

6.   When teaching an 18-year-old student, I just have to know how to communicate well with them. (If they 
      did everything as they're told, good grades for them... but if not, they know what's going to happen 
      to their grades later)


7.   The best part...I have the chances to apply my knowledge that I have learned in university -
      communication, listening, speaking, writing and reading skills.

8.   Here...I have my own cubicle...just nice for working with privacy.

9.   Last but not least...the environment is soooo good here. No more traffic jams, no hustle and bustle every
      morning, no more rushing for my Zuhur and Asar prayer, and my class is only near to the administration
      building. Walking to the class is not tiring anymore.

Despite my working hour is from 8 am to 4.15 pm and other difficulties (should not be mentioned here)...I love my job so much!!!!

Saturday, November 26, 2011

Yeay...

Hmmm....minggu ke -2 yang menyeronokkan....

1. Akhirnya dapat juga guna LCD dalam kelas...walaupun pun portable. Terima kasih kepada Technician yang bertugas.

2. Selesai akhirnya penerangan Research Writing - walaupun terpaksa memberi penerangan 4 jam berterusan kepada 4 kelas berlainan...fuhhhh....sakit tekak.

3. Kesemua pelajar saya telah berjaya keluar dari kotak mereka....Out of the box....semua idea mereka untuk Research Writing amat memberangsangkan dan membanggakan saya...kelas lain pun belum lagi bagi tajuk mereka  kepada pensyarah mereka...jadi, 5 kelas saya ni amat membanggakan saya....:)

4. Kepada...Shazwan, Faisal, Faizzati, Ain dan Wan...terima kasih...balik dengan saya Jumaat lepas. Rasa sangat senang sebab ada juga teman Ardini yang memang akan kebosanan kalau tak ada orang layan dia...terima kasih sekali lagi....:) (terutama sekali kotak kecik McD tu....)

5. Team Building tidak dapat dijalankan dalam waktu terdekat atas sebab-sebab tertentu...Ardini; Mommy rasa lega sangat-sangat, tak sanggup nak tinggalkan Ardini walaupun sehari...:)


Harap sangat-sangat semua pelajar saya dapat menyediakan Research Writing yang terbaik.....:) dan saya akan rasa sangat sangat sangat gembira dan lega.....:)

Protect The Boss

One more Korean drama to be enjoyed. Full with many hilarious scenes...I repeat...HILARIOUS moments to be watched in the drama.

No Eun Seol (Choi Kang Hee) is the sassy, out spoken secretary chosen for Cha Ji Heon (Ji Sung) who suffers agoraphobia (fear of open spaces, being in a crowded place). Cha Ji Heon is the youngest son of a DN company's CEO. Meanwhile, his cousin Cha Moo Won (Hero Jaejoong) who is also working there as one of the Board Directors has fallen in love with No Eun Seol - not to mention that Cha Ji Heon is also loving her like crazy.

She has her own enemy - Seo Na Yoon (Wang Ji Hye) who is the daughter of a stockholder in DN company. Na Yoon is chasing Ji Heon to be her husband after dumping Moo Won who has loved her since they were young.

While working for her boss, Eun Seol has to help the CEO to cure his son's panic disorder and along that way, there are too many funny moments among those characters involved. I really like this drama for
I believe that no such drama like this one has been produced before. No more unrealistic scenes - there are too many if to be discussed, I'm sure a Korean drama fan should know....

And the ending is so cute......so...have fun watching it....

Monday, November 21, 2011

Macam-macam hal...

Hari pertama semester ke-2...

Merata-rata cari kasut...rupa-rupanya kasut dah hilang. Nasib baik ada kasut lama dalam kereta. Rasa sedih pun ada...kasut tu tak lah lawa mana pun, tapi masih selesa dipakai. Jadi, terpaksalah pakai kasut lama yang dah longgar dan berhabuk....:(

Masuk ofis macam biasa. Sarapan pagi ala kadar...perut masih sakit lagi...kesan asyik membuang dari hari Jumaat lagi. Batuk pun masih ada...rasa sangat tak selesa apabila perut masih berbunyi-bunyi. :(

Jumpa dengan Ketua Unit...sembang sekejap pasal cuti yang tak berapa seronok...dia pun tak berapa sihat... samalah keadaan kami berdua. Cuti semester habis macam itu sahaja...nak gelak pun ada, nak nangis pun ada.

Tiba-tiba...

Ada berita tergempar...belum tentu sah lagi, tapi rasa macam dah sah kot. Kena pergi Team Building kat Rompin hujung minggu depan. :(

Macam mana ni? Anak nyusu badan waktu malam. Kalau bawak pengasuh boleh tak? Takkan nak hantar anak rumah mak? Berperang la dengan anak saudara yang sangat aktif. Macam mana ni? Kalau tinggal anak, mahu bengkak susu tiga hari...sengsara diri ni....:(

Hari pertama semester ke-2....banyak sangat perkara yang merunsingkan....:(

Wednesday, November 16, 2011

Janganlah berkira sangat....

Rasa menyampah sangat bila ada orang yang terlalu berkira...kalau dengan orang lain, semuanya nak berkira. Tapi kalau terkena batang hidung sendiri, mulalah nak berbaik-baik dengan orang yang dia aniaya...

Saya memang tidak berkira sangat dalam menjalankan tugas kerana niat saya tetap LillahiTaala...tapi, kalau orang lain dah mula berkira dengan saya, huh...nasiblah orang tersebut. Saya pun akan mulalah berkira dengan dia. Bukan susah sangat nak jadi pemurah, tapi kalau kepala kita pun asyik dipijak dengan orang yang suka sangat berkira ni, letih juga.

Kalau boleh, bertugas lah secara profesional. Kalau asyik nak ikut mood, saya pun ada mood baik dengan mood tak baik, tapi saya tidaklah bekerja mengikut mood. Letih kalau bekerja dengan orang yang asyik 'moody' saja...asyik nak ikut angin dia, angin orang lain nak campak ke tepi ke?

Nasib baiklah saya ni makan gaji...kalau tak, mahu juga cabut lari kerja dengan syarikat lain. Kalau dah jadi cikgu ni, bukan senang nak tukar-tukar kerja...

Cuma saya selalu ingat pesan mak saya...Senyum saja ketika orang memarahi kita. Buat kerja dengan ikhlas...insyaAllah,  orang akan sayangkan kita.

Betul cakap mak tu...tapi kadang-kadang saya memberontak juga - memberontak dalam diam. Macam mana pula tu? Hmmm....banyak caranya kalau ingin dikongsi, tapi cukuplah sekadar saya membalas setiap perbuatan mereka yang menganiaya saya dengan cara yang paling berhemah. Saya ni manusia biasa, bukannya malaikat...orang dah buat kat kita, takkan nak diamkan saja. Betul tak?

Makan boleh sebarang makan...cakap jangan sebarang cakap... hati ini mudah terguris...kalau dah terguris...meletuslah perang dingin...huhuhuhu....

Sunday, November 13, 2011

Ijab dan Kabul

Tanggal 11.11.11... memang ramai sangat yang mahu mengabadikan tarikh ini. Tak tahulah apa keramatnya tarikh ini sampai Tok Kadi pun tersenyum sendiri ketika ingin menikahkan adik ipar saya yang menjadi pasangan terakhir pada petang tersebut. Bahkan...ada lagi pasangan yang bakal dinikahkan selepas Isyak nanti.

Saya tidak mahu menyentuh hal tarikhnya...cuma saya suka akan kata-kata Tok Kadi sebelum upacara akad nikah dijalankan terhadap adik ipar saya dengan bakal suaminya.

Intipati kata-kata Tok Kadi :
Setiap umat Nabi Muhammad s.a.w yang mampu  berkahwin, perlu menyegerakan perkahwinan. Jikalau mereka mampu dari semua segi namun tidak mahu berkahwin atas apa alasan sekali pun, tidak akan mendapat syafaat Nabi di akhirat kelak.

Terlalu banyak hikmah perkahwinan mengikut pandangan Islam. Suka untuk saya kongsikan di sini walaupun mungkin ada di antara pembaca yang sudah mahir dengannya. Saya sekadar ingin berkongsi ilmu sahaja:

1. Meramaikan umat Nabi Muhammad s.a.w : yang dilahirkan dengan sah dan mengikut nasab keturunan yang baik-baik.

2. Mengelakkan maksiat : bagi semua pasangan yang mampu dan berkeinginan untuk mendirikan perkahwinan.

3. Merapatkan hubungan sesama insan : apabila berkahwin, kedua-dua keluarga pengantin akan bersatu dan akan menjadi satu keluarga besar.

4. Mengejar pahala : sama ada dalam hubungan antara suami isteri, hubungan anak-anak dengan ibu bapa atau pun ketika berbuat setiap kebaikan untuk keluarga tercinta.

5. Mengejar syurga di akhirat kelak : setiap perbuatan isteri, suami dan anak-anak yang berunsurkan kebaikan akan dikurniakan pahala berganda; walaupun membawa segelas air kosong kepada suami yang dahaga.

6. Mengukuhkan modal insan : anak-anak yang dibesarkan dalam suasana yang penuh kasih sayang bakal menjadi pemimpin yang disegani apabila mereka dewasa kelak.

Cukuplah setakat di sini. InsyaAllah, jika setiap pasangan yang baru berkahwin atau pun yang sudah lama berkahwin (namun masih bahagia) mengamalkan apa yang disuruh dan meninggalkan setiap larangan, hubungan mereka akan sentiasa berkekalan dengan izin Allah S.W.T. Perkahwinan itu sesungguhnya amat diraikan dan dinantikan....

Friday, November 11, 2011

When the 'maid' is not well

It is okay with me when other members of the family are not well for I will always be there to nurse them. But when I'm the one who suffers from a bad cold, I felt useless.

Now, I'm feeling quite better after five days staying in the bed with my little one. She is not well too. Last Sunday, after celebrating Aidil Adha, my head was suddenly spinning and I can see things double. My forehead started to feel warm and my mouth felt dry.

I slept through the afternoon with my three kids and my brother had the same symptoms like I did. He also suffered from a bad cold too. After taking medication, my fever didn't seem to be better. I couldn't eat much for all the food eaten were tasteless. I guess, I'm the last person to be affected after all my family members have been affected with this fever earlier than me.

Lucky me...my husband was on leave last Monday. He was the one who helped me out to do some house chores.  I couldn't even stand properly...so he has done all the cooking and cleaning. Thanks to him, this house 'maid' can rest for a while.

Being in bed for five days was not so amusing. I don't like to feel useless and helpless for I know I can take care of everything. But still, I know that getting sick is normal for human being. How we encounter it might be different from each other, but I know that we have to get well for us to be stronger again - to face our own battle in life. Like my friend used to say ... Life is a battle; be strong, be tough to face the battle.


And now...I'm happy to be healthy again....

Sunday, November 6, 2011

Pulut Pagi


Resepi ni belajar dengan mak tersayang....


Bahan A
7     cawan beras pulut (basuh dan rendam semalaman)

Bahan B
2     cawan santan pekat
1/2  cawan air
1     sudu teh garam
Panaskan atas api kecil...jangan sampai mendidih

Cara-cara membuatnya:


*** Panaskan air di dalam periuk kukus terlebih dahulu sehingga mendidih.

1.Kukus beras pulut. Dalam 10 minit - 15 minit...ambil sedikit dan rasa. Jika rasanya lembut dan
   tidak terasa beras, boleh diangkat.

2. Tuangkan ke dalam besen. Gaul Bahan B bersama pulut tadi ... masukkan santan sedikit demi sedikit
    sehingga digaul sebati.

3. Kukus semula pulut yang digaul dengan santan tadi sehingga masak - anggaran masa 10 - 15 minit lagi,
    sehingga benar-benar masak dan lembut rasa pulutnya.

Dicicah dengan inti kelapa manis:

1   biji kelapa diparut - ambil putih sahaja.
1   ketul gula melaka (dipotong-potong)
Sedikit garam
Sedikit gula pasir
Sedikit air bagi melarutkan gula

*** Masukkan semua bahan tadi ke dalam kuali dan kacau hingga rata. Masak hingga kering. Manisnya :
       mengikut citarasa masing-masing.]

*** Sesetengah orang sukakan ikan masin / ikan kering / sambal ikan...nikmatilah pulut dengan citarasa anda.

NOTA:

1.  Untuk pulut kuning, rendam pulut bersama air yang dicampur pewarna kuning telur (semalaman). Cara
     mengukusnya sama sahaja dengan di atas.

2.  Untuk pulut pagi yang berwarna coklat :
     - masak gula melaka bersama sedikit air
     - kukus pulut dahulu (seperti di atas)
     - gaulkan gula melaka dan santan bersama pulut sehingga rata dan sebati
     - kukus sehingga masak
     - Pulut ini dimakan bersama kelapa parut putih yang digaul sedikit garam.

Saya tidaklah berapa pandai memasak pulut, tapi ingin berkongsi dengan rakan-rakan yang sama seperti saya (yang kurang mahir memasak pulut). Selamat mencuba...

Saturday, November 5, 2011

When the other half is not well...

I just returned home from Pahang yesterday. I was sad to watch my son's face for he was not feeling well since Thursday. I bought him some traditional 'kuih' or sweet treat and he just gave me a weak smile. His forehead was still warm and I couldn't help myself to feel sad for I was not there to hug him through his sleepless night.

After fetching my daughter from school, the four of us (me, my twins and my 4-month-old daughter) went home. We waited for my husband to have a dinner with him. My twins were delighted when their father took us out for a dinner. My son seemed quite well last night.

But then...my daughter started to cough and she seemed to have a cold. We went back after buying few things at the store. The night seemed to be a long night for me...my daughter started to have a fever too - after my son recovered from his.

This morning...my husband suddenly told me that he has to see his doctor - he is not feeling well too. Oh my...my three beloved people are not feeling well. My youngest daughter has only a slight cold. Me? I'm started to have one...but I have to force myself to get better. I have to nurse my family. If I'm not well...who is going to feed them? Who is going to nurse them to be healthy again?

My husband doesn't have to go to work today...but seeing him lying helpless in the bed makes me sad. He is always there to help me. He is not the kind of person who gets sick easily. Still...a human is a human...being sick is just a part of our nature.

Now...they are still lying in the bed. I'm taking a short break before making some porridge for tea-time later. They have to be strong again....

Thursday, November 3, 2011

Myung Wol The Spy

One more Korean drama to feed my addiction...the story is full with drama and comedy. There were some hilarious moments which I like so much. Watching this drama makes me quite happy and it helps me to relax a bit.


Han Myung Wol is a North Korean spy, works together with Choi Ryu, Han Hee Bok and Ri Ok Soon to 'marry' a famous actor / singer - Kang Woo. Their order is to bring Kang Woo to the North after their marriage - to get both nations united again.

By the way...the story revolves around six main characters...Han Myung Wol (Han Ye Seul), Kang Woo (Eric), Choi Ryu (Lee Jin Wook), Joo In Ah (Jang Hee Jin), Han Hee Bok (Jo Hyung Ki) and Ri Ok Soon (Yoo Ji In).

Despite her job as a spy, she is actually quite naive when it comes to her ability to seduce a man to marry her. So many funny incidents along her attempts to get Kang Woo to fall in love with her. The story went well till the end of it. And...I really like the ending....:)

Have fun watching it....

Wednesday, November 2, 2011

Jengka oh Jengka....Ep 2

Setelah hampir 3 minggu mencari rumah untuk disewa atau dibeli...akhirnya mungkin ada rezeki saya kali ini. Cuma yang ralatnya...harganya lebih kurang dengan rumah di Kuala Lumpur, lagi mahal daripada rumah saya di Rawang.

Borang pinjamahan perumahan kerajaan telah selamat dihantar kepada peguam pemaju, dengan harapan dapatlah pinjaman 100%. Doa dan harapan sajalah...moga-moga urusan kali ini dipermudahkan Allah S.W.T.

Rumah yang mungkin jadi milik saya kali ini Semi-D tetapi tidak bercantum mana-mana bahagian pun dengan rumah sebelah - hanya berada dalam satu pagar. Tanah yang ada kalau ingin ditambah, bolehlah dibina dua buah bilik lagi. Tapi bak kata suami saya...material yang diguna pakai sewaktu pembinaan memang berkualiti dan agak mahal, maka sebab itulah harga rumah melambung sebaik sahaja rumah-rumah di kawasan itu siap dibina. Untunglah mereka yang sudah menempah rumah dari awal lagi (walaupun terbengkalai dalam jangka masa yang agak lama juga).

Maka...tidak jadilah saya membeli rumah di Temerloh yang harganya agak murah berbanding dengan di Jengka. Prospek rumah untuk disewakan agak tinggi kelak kerana pelajar-pelajar UiTM yang keluar masuk saban tahun menyebabkan saya tidak ragu-ragu untuk membeli rumah di sini. Manalah tahu...saya mungkin akan 'ditendang' ke negeri lain pula ....hehehehehe....:)

Kawan-kawan....doakanlah agar urusan kali ini lancar. Tidak sanggup rasanya hidup berkelana tanpa tempat berteduh dan berjauhan dengan keluarga....Aminnnnn!!!!!

Tuesday, November 1, 2011

Saving Natural Resources

While babysitting my 4-month-old daughter, I couldn't stop thinking about my 'Baju Kurung' which is my formal attire to work - three pairs left in the closet. I have to start ironing at least ten pairs for the next two weeks; not to mention ten different 'tudung' or scarves that have to be matched with my baju kurung.

But today, I'm not going to share about my baju kurung...I just want to share some tips in saving natural resources : electricity, gas, water and others.

1. Iron your clothes in bulk.
    - Especially if you have formal attire to office that needs ironing. It helps a lot to save your money and
       electricity too.

2. Use semi automatic washing machine.
    - You can control the level of water and save energy too.

3. Use shower while bathing.
    - Saving a lot of water and it is kind of relaxing too...

4. Carpool 
    - Help in reducing air pollution and save your money too...

5. Use watering can / watering pot
    - To water your plants. It helps you to control the amount of water used for different types of plants.

6. Walk to the nearest place
    - If the shop / office / school or any places that you have to go is closer to your house, just have a short
       walk. It helps you to exercise too...

7. Use text messages / e-mail / yahoo messenger
    - Or any methods that suit you to convey a message. It will save more money and energy too...

8. Bring your own shopping bag
   - No more PLASTIC BAGS!!!!

9. Recycle...
    - Either sell those recyclable items (to get extra cash) or reuse them to save our planet.

10. Green office
     - Using e-mail : meetings, announcements, letters and so on

11. Bring your own food container
      - Ask the food seller to put the food in the food container...more hygienic

There are so many ways to help us to save our beloved mother earth. Start doing you part before it's too late. I know I have done mine....So, when will you start yours?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...