PingJe

Tuesday, August 2, 2011

Gelagat Kembar Berpuasa...

Salam Ramadhan untuk semua...

Hari pertama kembar berpuasa penuh dengan dugaan. Kakak nampak kurang bermaya manakala abang pula nampak ceria. Rasa seronok melihat mereka bersahur - koko crunch dan susu.

Kali ini saya merasa menyiapkan mereka untuk ke sekolah... maklumlah cuti saya masih panjang. Sebelum ini saya terpaksa berjauhan dengan mereka. Banyak perkara terpaksa dipesan berulang kali supaya puasa mereka tidak terbatal... maklumlah, baru Darjah 1.

Bazar Ramadhan memang meriah... duit pun kena meriah juga lah. Tapi, asalkan mereka seronok berpuasa, duit tidak menjadi beban. Dua jenis kuih untuk seorang dan air segelas seorang. Selera mereka berbeza...

Tidak sabar menunggu azan berbuka, kakak mula keresahan. Merenung kuih muih di atas meja. Abang pula sibuk dengan 'game' di komputer nya. Kurang memberi perhatian kepada lauk pauk di atas meja. Alhamdulillah... dapatlah sehari berpuasa.

Saya:      Malam ni tidur awal.
Abang:   Kenapa?
Saya:      Esok nak bangun sahur lagi...
Abang:    La...bukan sehari je ke?
Saya:      30 hari la...baru Raya.
Kakak:   30 hari? Lama nya....(mengeluh panjang)
Saya:      Satu hari...satu ringgit...
Kakak:   Hmm...30 hari....berapa ya? (mengira jari)....WOW!!! 30 ringgit....
Abang:   Kaya la abang nanti.....

Hmmm....upah puasa...upah kuih berbuka...upah baju raya...upah duit raya.... asalkan anak-anak bahagia...InsyaAllah....

4 comments:

midonz said...

salah 1 cara nak menggalakkan anak2 berpuasa. Terima kasih krn membantu..

sophietarmizi said...

sama-sama...:) thnx to u tooooo

nora rashid said...

wah...xcited kembar berpuasa...hehe...mcm mn bby?..dah ok dmm?...fatnin pon dah ok...n lega la aku...

sophietarmizi said...

nora: alhamdulillah...nampak dh kurang skit selsema.....lega la kan...ko pun dpt la rehat skit kalau fatnin dh ok....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...