PingJe

Sunday, August 21, 2011

Bagaimana anda Beraya?

Raya hampir tiba....Sudahkah anda membuat persiapan? Ke mana agaknya hala tuju anda pada pagi Hari Raya Aidilfitri pada tahun ini? (formal sungguh ayat ini...hahahhaha)

Tapi...saya memang dah lama tak balik kampung pasal keluarga besar saya memang ada di KL. Saya memang tak suka balik pun pasal menempuhi kesesakan jalan raya yang melampau...(kampung saya di Kelantan...dan saya tahu ramai akan menuju ke Pantai Timur). Lagi pun raya dah tak sama ketika kita dewasa berbanding dengan sewaktu kita kanak-kanak.

Raya dewasa vs Raya kanak-kanak:

1. Kena bagi duit raya....(kopak gak poket ni....tak apalah, niat sedekah)

2. Suka raya kat KL...tak suka balik Kelantan....Jalan raya sesak - sudah terkena sekali....tak mahu terseksa memaki orang kat jalan raya....hahahahah

3. Suami kerja pagi raya...huhuhu....(ada lah dua kali dia cuti pagi raya....)

4. Raya hanya pada raya pertama ...(saya suka mulakan puasa ganti dan sunat 6 pada raya kedua...kalau tak uzur lah kan....) lepas habis ganti puasa...barulah syok melantak....

5. Baju raya pun jarang beli...hanya beli untuk anak-anak....mana tidaknya, Baju Kurung tu kan uniform cikgu...hahahaha....maka, saya pakai je lah yang sama warna dengan anak-anak dan suami...jimat!!!!

6. Tapi yang seronoknya....suka buat biskut dan kek raya....tak payah beli (walaupun kadang-kadang 'dipaksa' beli oleh segelintir orang yang nak buat duit sebelum raya....)

Bagaimana anda beraya? harap-harap tidak membazir. Ingat-ingat lah pada mereka yang tidak berkemampuan dan jangan lupa Zakat Fitrah anda.....

Salam Aidilfitri dan Maaf Zahir Batin dari saya dan keluarga......

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...