PingJe

Wednesday, June 22, 2011

Radio Buruk.....

Hari ni...bersembang-sembang dengan rakan sekerja. Topik yang agak menarik keluar secara tiba-tiba. Hal perkahwinan lewat atau cepat.

Memang tidak dinafikan bahawa terdapat pelbagai golongan di sekeliling kita yang boleh dikategorikan sebagai penyibuk atau pun ‘radio buruk’. Mana tidaknya...kahwin awal pun jadi isu, apatah lagi anak dara yang kahwin lewat.

Kalau lelaki kahwin lewat tidak mengapa katanya...tetapi kalau anak dara yang berusia 30 tahun ke atas dan masih lagi mencari-cari jodoh yang sesuai dikatakan terlalu memilih.  Kadang-kadang geram juga dengan orang-orang yang berfikiran sempit sebegini. Kalau dah jodoh memanglah tak ke mana, tapi ingat jodoh tu macam ikan kat pasar? Senang je nak pilih-pilih?

Sama ada kita tinggal di Bandar atau di kampung... memang akan menjadi bualan radio buruk yang bersepah-sepah kerana golongan ini kebanyakannya yang tidak bekerja atau pun yang bekerja tetapi masih bosan dengan tugas seharian mereka.  Maka tidak hairanlah kalau radio-radio buruk ini akan menjaja cerita mengenai anak si polan yang masih tak kahwin-kahwin walau usia dah menjejak 30 tahun dan ke atas.
Hina sangatkah kalau kahwin lewat? Ingatlah, bahawa setiap kejadian dan perkara itu ditentukan Allah S.W.T. Jika Dia tidak membuka laluan jodoh kepada seseorang itu, maka tiadalah berlakunya pembinaan masjid yang sangat-sangat indah kehidupannya.  Radio-radio buruk ini tidak memahami atau buat-buat tak faham akan hal sebegini kerana kita ini beragama Islam – tidak patut menabur fitnah atau melaga-lagakan sesama kita.

Dan yang paling seronok apabila dah kahwin lama tapi tak dapat anak... hmm...ini pun bakal menjadi liputan khas radio-radio buruk ini. Siap dijaja satu kawasan bahawa si polan itu tak mampu mendapat cahayamata – disertakan dengan cerita tambahan yang mungkin empunya badan pun tidak tahu akan hal sedemikian.

Kasihan juga saya apabila rintihan kawan-kawan mengenai permasalahan mereka. Yang mampu saya katakan – Usaha dan berdoa. Kerana Allah itu Maha Penyayang. Setiap perkara yang berlaku itu ada sebabnya yang mungkin hijabnya belum terbuka untuk kita melihat dan menerima perkhabaran gembira. Allah suka akan hambanNya yang sentiasa berdoa kepadaNya memohon sesuatu kerana itu menunjukkan bahawa kita sentiasa mengingatiNya sebagai hambanya yang kerdil....

Tuesday, June 21, 2011

Reading....not a burden!

Some students do ask me...why is it so important for them to read books? They have so many things to do in a day...reading would be the last thing they would do in their whole day.
This week I’m doing Pre-Speaking Test for my classes just to help them preparing for MUET Test next October. To my astonishment...many of my students have problems in finding the elaboration for each point. Although the question given is not so hard, but they couldn’t find the connection from point one to point four. It is so frustrated...

But... I took it in a positive way. They are my beloved students – it is my duty to help them along the way. So, I helped them in understanding the requirements and hopefully they will learn this time.


Getting Band 4, 5, or even 6 is not impossible if they have read books on general knowledge or even magazines and newspapers. But they keep saying that reading will take most of their time. Actually, reading does help them in improving their knowledge and their English...but they are too busy with other things.

It is not easy to create reading habit – it has to be nurtured every single day. Even I like to read before going to sleep or while eating at the cafe. As long as I have a reading material in front of me, I would be sitting there by myself reading and absorbing the information that might seem not important but the pleasure of reading just satisfies my hunger for knowledge.

Either you are a student or a good worker, it doesn’t hurt your pride to be sitting down and read a page or two of any reading materials. All the information will be stored somewhere in your brain and it will be used later on in your life – believe me, it happens all the time.

The bottom line is reading helps to ease your stress while giving you interesting knowledge that you might don’t know before...

Thursday, June 16, 2011

Just thinking....

Living in this new town makes me wonder – how could they live here without bigger shopping complexes like those in KL? At night... it seems like a ‘dead town’ with no activities to be done except sleeping early in the bed.

I used to live in a hectic lifestyle. Vehicles are still busy on the road even though the sun will be rising in few hours. I can sleep soundly in that kind of environment for I have been raised in that way. But after living in this small town for few weeks , I still can’t adapt to the way of life here.

Although the food is cheap and other things can be bought easily, I still miss Giant, Tesco, Carrefour and so many big shopping malls while living here. The people here can live without all of that – maybe they are used to. But I have to teach myself to be a part of the place so that I can live here longer and in peace...hopefully.

The best thing about being a part of my new work place is that I don’t have any stressful schedule anymore. I don’t have to rush my way out to the class because I only have 15 hours per week. I have plenty of time to do preparation because everything is provided here. My passion is teaching – and I’m glad I can teach my students wholeheartedly without being stressed out with other unimportant things.

No more collecting fees...no more taking attendance... no more ‘housekeeping’...no more unplanned meeting... and no more ‘unwanted’ students.....hmmm.....life could be better if we are just focussing on the teaching and learning process....
I know that many teachers out there are so passionate in their career...but there are many works to be done in school if they have things to be taken care of. Those teachers will feel so stressful and they may not perform better. Some works are routine and sometimes they will lead to an unhappy lifestyle.

I do feel relieved moving to this new town actually – for I am happier here. I do hope that their lives could be happier too...

Tuesday, June 14, 2011

DILAHIRKAN PADA: 9hb, 18hb, 27hb

Kalau anda dilahirkan pada 9hb, 18hb, 27hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.
no.9
Anda adalah seorang yang sangat tabah dari segi fizikal dan juga mental. Anda mempunyai penilaian yang sangat tajam. Anda juga adalah seorang yang sangat dihormati dalam komuniti. Anda adalah orang yang boleh menerima cabaran dan berjaya dalam apa jua yang anda buat. Pada usia yang muda anda selalu bertentangan dengan ibu bapa anda. Tapi apabila usia anda telah semakin meningkat anda adalah seorang anak yang taat dan hormati mereka. Anda sesuai menceburi bigan kejuruteraan atau perbankan kerana orang lain percaya dan yakin akan anda. Anda merupakan model teladan kepada orang lain. Pasangan ideal anda adalah no. 3, 5, 6.

TERIMA KASIH KEPADA SAHABAT BAIK SUAMI SAYA - SHAM......KERANA BERKONGSI MAKLUMAT......

DILAHIRKAN PADA: 8hb, 17hb, 26hb

Kalau anda dilahirkan pada 8hb, 17hb, 26hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.
no.8
Anda mempunyai personaliti yang sangat kuat jadi tak ada orang yang memahami anda. Kepakaran anda hanyalah menuding jari pada sesuatu benda. Anda juga mengalami pelbagai dugaan dalam hidup. Semua masalah ini telah menjadikan anda lebih kuat dan tabah.. Anda memperjuangkan keadilan. Kebanyakan masa anda telah dihabiskan bersama-sama dengan kawan-kawan. Anda seorang yang disiplin dalam hidup, tidak putus asa dan berani. Faktor-faktor ini telah membawa anda ke puncak kejayaan. Anda juga adalah seorang ahli pasukan, keluarga dan pejuang yang sangat bagus. Pasangan ideal anda adalah no.1, 4.

DILAHIRKAN PADA: 7hb, 16hb, 25hb

Kalau anda dilahirkan pada 7hb, 16hb, 25hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.
no.7
Anda mempunyai daya tarikan kepada sesiapa saja. Anda adalah seorang yang realistik, yakin, gembira dan merupakan seorang yang genius dalam bidang pendidikan, muzik, seni dan nyanyian. Anda mempunyai masalah sikap iaitu panas baran. Namun demikian, anda banyak melakukan pengorbanan untuk keluarga. Anda meletakkan keluarga di tempat yang amat tinggi sekali sehingga kadang-kadang mengabaikan kebahagian diri sendiri. Anda telah dilahirkan untuk memberi sumbangan kepada dunia ini. Jadi anda seorang yang bagus dan seorang yang amat gembira. Pasangan ideal anda adalah no..2.

DILAHIRKAN PADA: 6hb, 15hb, 24hb

Kalau anda dilahirkan pada 6hb, 15hb, 24hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.
no.6
Anda dilahirkan untuk menikmati hidup ini. Anda tidak pedulikan apa-apa perkara dan hanya ingin berseronok dalam hidup anda saja. Anda sangat pandai dalam pelajaran dan pengurusan perniagaan. Anda seorang genius, baik hati (tapi hanya orang yang beranggapan anda orang baik), mempunyai paras rupa yang cantik atau kacak. Semua benda yang baik akan datang pada anda. Anda mengambil berat ke atas ahli keluarga dan kawan-kawan anda. Pada pandangan mereka, anda adalah seorang yang murah hati, peramah, adil saksama dan mempunyai penilaian yang tajam. Pasangan ideal anda adalah no.1, 3, 9.

DILAHIRKAN PADA: 5hb, 14hb, 23hb

Kalau anda dilahirkan pada 5hb, 14hb, 23hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.
no.5
Anda sangat popular dalam komuniti. Anda boleh menyelesaikan sesuatu perkara hanya secara lisan. Anda mempunyai akal fikiran dalam menjalani perniagaan. Namun anda terlalu terburu-buru. Anda adalah seorang yang kelakar di kalangan kawan-kawan dan ahli keluarga. Kawan-kawan dan ahli keluarga anda juga akan minta bantuan anda apabila mereka memerlukan bantuan. Anda bukan seorang yang setia dalam hubungan percintaan. Anda suka perubahan dan kebebasan. Anda mempunyai ciri-ciri seorang pengembara dan ahli silap mata. Anda mempelajari hidup melalui pengalaman. Pasangan ideal anda adalah no.1 , 2, 9.

DILAHIRKAN PADA : 4hb, 13hb, 22hb, 31hb

Kalau anda dilahirkan pada 4hb, 13hb, 22hb, 31hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.
no.4

Anda adalah seorang yang amat degil dan rajin. Mungkin anda akan menjauhkan orang lain daripada anda kerana kata-kata anda. Anda seorang yang bertimbang rasa akan masalah orang lain. Anda berbakat dalam penyelidikan dan seni. Anda akan membantu ahli keluarga atau kawan-kawan yang menghadapi masalah tanpa berfikir panjang.. Anda kena berhati-hati dengan orang sekeliling anda kerana mereka mungkin akan mempergunakan anda. Kawan-kawan anda akan menghabiskan masa dan wang ringgit anda dan selepas itu menjauhi daripada anda apabila anda dah tak ada nilai buat mereka lagi. Walau bagaimanapun anda tetap seorang yang sabar dan tegas. Pasangan ideal anda adalah no.1, 8.

DILAHIRKAN PADA: 3hb, 12hb, 21hb, 30hb

Kalau anda dilahirkan pada 3hb, 12hb, 21hb, 30hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.
no.3
Anda adalah seorang yang berhati keras, pentingkan diri sendiri, kuat agama dan suka untuk mempertingkatkan kehidupan sendiri. Anda mempunyai masalah keluarga dan anda dapat mengharungi dengan kesabaran anda. Anda sangat pandai bercakap, wajah yang cantik, jadi ke mana saja anda pergi anda akan dapat apa yang anda inginkan. Daripada hari lahir anda, anda perlu berkerja keras untuk berjaya. Anda juga seorang yang menghormati orang yang lebih tua daripada anda. Bukannya senang nak menjalinkan hubungan sama ada percintaan, kekeluargaan atau persahabatan. Sekiranya anda suka akan sikap seseorang itu, maka hubungan itu akan berpanjangan. Anda suka akan kebebasan, pencipta di mana ada anda akan membawa harapan, kegembiraan dan keceriaan ke dunia ini. Pasangan ideal anda adalah no.6, 9.

DILAHIRKAN PADA: 2hb, 11hb, 20hb, 29hb

Kalau anda dilahirkan pada 2hb, 11hb, 20hb, 29hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.
no.2
Tak kira apa pun, anda akan disukai oleh semua orang kerana anda berperanankan Bulan dan semua orang suka akan bulan. Em…bagus! Anda suka bermimpi siang. Anda kurang berkeyakinan terhadap diri sendiri. Jadi and perlu membuat perubahan ke atas hidup anda. Anda adalah seorang yang sukar diramal kerana anda membuat perubahan berdasarkan masa dan keadaan. Anda juga seorang yang mementingkan diri sendiri tetapi and mempunyai bakat dalam muzikal, seni dan komunikasi lisan.. Sikap anda seperti bulan yang datang keredupan dan pudar jadi semua orang boleh mengetahui perubahan anda. Anda boleh menjadi Mahatma Gandhi yang kedua kerana cinta akan keamanan. Anda juga seorang yang bertanggungjawab dalam keluarga. Pasangan ideal anda adalah no.2, 5, 9.

DILAHIRKAN PADA: 1hb, 10hb, 19hb, 28hb

Kalau anda dilahirkan pada 1hb, 10hb, 19hb, 28hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.
no.1
Anda sangat cerdik, jujur, lucu, degil, rajin, terus-terang, cemburu dalam asas pertandingan, baik hati, peramah dan autoriti. Anda ingin mendahului dalam apa jua keadaan. Anda seorang yang berdikari, berkeyakinan dan tidak pernah berada di bawah pimpinan orang lain. Anda akan bercinta dalam usia yang muda tapi akan berkahwin pada usia yang matang. Anda tidak suka akan orang yang bertentangan pendapat dengan anda. Malah anda juga menyimpan dendam dengan orang yang bersalah dengan anda. Anda seorang yang kuat belanja. Pada masa hadapan anda adalah professional dalam kerjaya yang anda ceburi. Namun terdapat juga orang yang kecil hati dengan pencapaian anda. Anda mempunyai keluarga yang bahagia. Pasangan ideal anda adalah no.4, 6, 8.

Monday, June 13, 2011

Lebai Malang

Kisah Lebai Malang....

Bab 1:

Lebai Malang :   Aku ni nak pergi makan kenduri ni...kau nak ikut tak?
Isteri:                 Saya ni banyak kerja. Awak bawa balik la lauk sikit. Tak payah lah saya memasak....
Lebai Malang:   Iya lah....

Satu jam berlalu...

Isteri:                  Mana lauknya?
Lebai Malang:     Oh...tadi aku sampai pun dah lewat. Lauknya dah habis.....ni saja yang tinggal.
Isteri:                  Apa ni?
Lebai Malang:     La....ulam-ulaman sajalah...
Isteri:                  (Menepuk dahi sendiri)



Kisah 2:

Isteri:                Mana ayam jaguh awak tu?
Lebai Malang:   Ada....aku lepaskan dia tadi. Kenapa?
Isteri:                Ni apa yang bersepah-sepah ni? Tuala ni kan baru je saya beli.
Lebai Malang:   Aku lap punggung ayam jaguh aku tadi. Berak merata-rata, tak reti cuci betul....
Isteri:                Laaaa.........

Kisah 3:

Lebai Malang:    Kau pergi masakkan air sikit.
Isteri:                 Awak nak minum air apa? Boleh saya buatkan....
Lebai Malang:    Tak payah....aku nak mandikan ayam jaguh aku tu.....kan pagi-pagi macam ni sejuk. Kesian  
                         dia......
Isteri:                Isyhhhhh................

MUET.....

This is the first time I'm teaching for MUET test. At first, I have no idea on how to teach my students, but after asking around...I have finally understood on the method used to teach MUET.

It has four items to be covered - Speaking, Listening, Reading and Writing. The students have to sit for the examination to get at least Band 3. But if the student wants to excel, he / she should get at lest Band 4 / 5.

Most students have problems in term of Speaking and Listening tests. As a teacher, I do feel the anxiety that they are having in their chests. Speaking is something that you need to do everyday just to be fluent with it. For Listening test, they have to listen very carefully because some students have problems in understanding others.

I have read few samples of questions for previous years. Some are easy and some are hard, but the bottom line is that the students have to force themselves to learn the language with their friends and teachers. Don't be shy to use the language among your friends. Don't laugh at each other although the sound of the words pronounced might seem funny.

For Reading and Writing tests, I do have some uncertain feelings after reading my students' essays. Grammatical errors are everywhere. I felt unease after checking my five classes' essays. They have to do more with their writing tasks. They have to learn writing simple sentences or maybe compound sentences to avoid making silly mistakes. Reading test might be easy because they have multiple choices provided for them. But for Writing test... I hope my students can read the questions carefully and give the best answer that they can give - for some students can be deceived by the question itself.

After all... I'm only a teacher who can provide them with the knowledge that I have all these years. They are the ones who have to struggle hard to achieve whatever they hope for........

Saturday, June 11, 2011

Penting ke imej itu?

Satu soalan yang masih saya tidak dapat jawapan yang pasti - penting sangatkah imej seseorag itu hingga perlu berhabisan wang ringgit? Perlukah menunjuk-nunjuk bahawa diri anda terlalu gah di depan khalayak ramai? Kadang-kadang meluat pun ada jika terdapat orang-orang sebegini di hadapan saya. Rasa macam nak bagi nasihat percuma saja....

Saya rasa, cukuplah dengan bersifat sederhana dan tidak perlu menunjuk-nunjuk mengatakan anda merupakan orang terpenting dalam masyarakat. Kereta besar... jam mahal... kasut mahal...tas tangan berjenama dan sebagainya merupakan satu aset yang melambangkan status anda. Tidak ada salahnya jika mahu bergaya jika mempunyai wang... masalahnya bagi yang 'biar papa asal bergaya'. Mereka inilah yang merosakkan imej diri sendiri.

Pernah juga saya mendengar ceramah-ceramah agama... isteri yang baik adalah isteri yang tidak meminta-minta di luar kemampuan suaminya. Namun, dewasa ini, terlalu ramai isteri yang bekerja dan mewah daripada suami mereka. Hal ini menjurus ke arah positif dan negatif. Tidak perlu dibincangkan di sini kerana mereka bekerja dengan izin suami. Wang mereka boleh digunakan ke atas diri sendiri dengan syarat tidak bercanggah dengan syariat.

Yang menyusahkan suami apabila isteri tidak bekerja tetapi berlagak seperti orang kaya. Keluhan suami tidak diambil kisah tetapi terus-terusan meminta itu ini. Kasihan suami yang bergaji sederhana. Jika bergaji besar, tidak mengapalah....

Ada juga yang sanggup meninggalkan suami dan anak-anak semata-mata kerana tuntutan nafsu mereka tidak dipenuhi. Wang ringgit memang penting, namun ikatan yang dibina perlu diutamakan. Jika suami tidak mampu mengadakan sesetengah perkara atau benda, janganlah pula bersikap keanak-anakan. Hairan saya melihat telatah kaum Hawa sebegini. Amat memalukan jika hal remeh temeh dibawa sehingga ke mahkamah. Saya bukan menyebelahi kaum Adam tetapi saya malu kerana kaum Hawa sepatutnya menjadi nadi dan tulang belakang kaum Adam mengharungi onak duri sesebuah perkahwinan. Ingatlah...kita ini dijadikan Allah sebagai peneman suami pada masa susah dan senang. InsyaAllah....syurga itu menjadi singgahan abadi.....

Thursday, June 9, 2011

New life...New place....


Hmmm.....feeling great of having a spacious place after these suffocating years in school. Hehehehe.....


Hopefully... I'll be 'happier' here...InsyaAllah.....

Monday, June 6, 2011

How to improve yourself?

Some of us might have the ability to do anything that we like. Some of us do need help in doing something beyond our might. It seems that some of my students do have problems in term of speaking skills. They told me that it is the biggest problem they're having right now.


Well... I have the same problem back then during my matriculation years. I have the ideas but I don't know how to say it out loud. It might be my fear of saying those words wrongly or it could be my fear of being laughed by my friends. I cried silently for my fear. But, to my amazement, my friends didn't laugh at me at all. They were so friendly and so nice to me. I learned to speak just by being with them. 

During those years, I learned that if we really need to achieve something, we need to try first. Then we have to practice more and more. Friends do play a big role in our life. Five years in the university helped me to 'grow' to be a stronger person - ever! 

So... dear students... time will help you along the way. But, you have to try harder than before. Don't ever quit before you try something new in your life. Improving oneself needs a lot of efforts. Don't stop overnight and say that you are not capable of changing yourself for your own sake.

Wednesday, June 1, 2011

Leaving all the memories behind...

On the last day at my previous school, some students were so sad that I have to leave them earlier than they thought. I was so sad that day and I cried while saying goodbye to my friends and my students. Some seniors which I have considered as my sisters said goodbye to me in tears.

Leaving them behind is the hardest thing because I've spent these 5 years learning from them. I learn to be a tough person for my job is not as easy as some people might say. Teaching is okay, but handling those teenagers can be tough sometimes.

Memories cannot be bought. Yup... we all have our memories. Some are good and some should be gone forever. My memories there are with me forever, but I tend not to remember the bad ones for I'm the one who can control my feelings and thoughts. Some students do ask me how did I do that. I just said that everyone has the ability to choose to remember it or not. It is just a matter of feelings. Memories can be erased easily if we choose to erase them. Don't linger to the past. It will hurt you deeply.

Committing suicide or carving your hand with a sharp knife won't help you in erasing those bad memories. You have to talk to someone closer than you. Choose a close person who can keep your secret instead of telling everybody about your secret.

Actually, you are the strongest person to handle yourself. If you need help, just reach for someone and seek for help. Don't wait for nothing. But, you must find someone that you can trust. don't simply tell everyone without knowing that person. Sometimes, even your friends can stab you from behind.

I have good memories while teaching in my previous school which I will remember forever. As for the bad ones... they will not last longer in my mind. It is easy for me...so, why don't you give a shot? Just let the bad ones slide away from your mind and you'll be more happier than ever.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...