PingJe

Wednesday, February 23, 2011

Pak Pandir yang masih sengal....

Kisah Pak Pandir....setelah berjaya mendapatkan lesen kereta.....

Kisah 1:

Pak Pandir: Kereta ni laju tak?
Salesman: Laju....boleh sampai 180 ke 200 km sejam...
Pak Pandir: Isyh....tak nak la beli macam tu...
Salesman: Kenapa pak cik?
Pak Pandir: Boleh bawak sampai 200 km saja? Kampung pak cik jauh....lebih 500 km...
Salesman: Erkk.....


Kisah 2:

Di kedai lain

Pak Pandir: Kereta apa yang murah kat sini?
Salesman: Pak cik nak yang auto ke manual?
Pak Pandir: La...nak bawak kereta pun kena baca manual ke?
Salesman: ????


Kisah 3:

Di kedai ketiga:

Pak Pandir: Pak cik nak beli kereta kecil sahaja.
Salesman: Oh...banyak jenis kat sini pak cik.
Pak Pandir: Yang paling murah?
Salesman: Kancil second hand tu ha....baru berapa ribu je.
Pak Pandir: Kau gila ke? Buat apa aku nak tunggang kancil yang mahal macam tu? Ada dua tangan
je pula tu....isyh....
Salesman: (Aku salah cakap ke? hmmmmm)


Kisah 4:

Di rumah:

Mak Andeh: Mana kereta nya?
Pak Pandir: Yang satu tu boleh jalan 200 km saja. Yang kedua pula kena baca manual dulu. Dan
yang paling teruk....ada ke kancil pun nak dijual sampai beribu-ribu? Dia ingat
aku kelaparan nak makan daging kancil ke?
Mak Andeh: Awak ni kan....isyh...tak paham betul aku orang tua ni.....

Monday, February 14, 2011

Jealousy is the worst policy....

I have been working long enough in this school compared to my previous schools. But...during these hectic years, I feel like I'm still alone and I don't really comfortable with my work. I don't know why, but still I feel that there are people who don't like the way I do my work here.

Being a person in-charge of the library doesn't make me a 'celebrity' in school. My salary is still the same, but my workload is different. There are people who keep asking what exactly I've been doing in my room. Well...they just look from outside and do not dare to step inside my world. They just know how to complain instead of asking me if I need help.

But somehow I like being in the library to do my work...books don't talk back. At least I have my own peace while I'm working with all the books...pretty books. And for my entertainment, I have read so many books that can help me to cope better with my life.

I wonder why there are people who like to make other people's life miserable? If you don't like me...it's fine with me. I don't even care if you don't want to smile or talk to me. I don't lose anything. I have everything in my life...It could be that those people don't like seeing me smiling and talking nicely towards other people. Jealousy is still widely 'used' in school...I guess.

There's nothing wrong with me...but it could have been something wrong with their brains. Do they have one? Something wrong somewhere...still, they look at me like I'm a kind of hopeless person they have ever met. I wish that their eyes were somewhere else so that they wouldn't look at me that way. For God's sake...I've been working here for 5 long years...for exactly 5 long years they have been avoiding me...but, I don't lose anything....

People seem nicer if they want something from me, but if they hate me, what can I do? I'm a simple human being, with feelings and thoughts...What the heck...I will always try my best to be ME...Hopefully, I won't lose my mind on these stupid matters...and stupid people....hahahahahahahha.....Wish me luck.....really need one.

Wednesday, February 9, 2011

Usia perkahwinan...semakin meningkat, semakin kukuh tiangnya....

Genap sudah usia perkahwinan - 9 tahun. Senyap tak senyap, sudah selama itulah rumah tangga dibina siap dengan rencah kehidupan yang pelbagai. Bagaimana anda menyambut hari ulangtahun perkahwinan anda? Kami berdua tidak menyambutnya besar-besaran, cukup dengan apa yang ada. Tiada hadiah yang hebat-hebat...cuma sekadar pelukan erat dan doa dengan harapan supaya kami terus tabah hadapi segala rintangan yang mendatang.

Ingin juga membelikannya sesuatu, namun dia kurang gemarkan hadiah. Saya pun begitu juga, kurang gemar membazir kerana keperluan anak-anak lebih utama. Lagipun hari ini macam hari lain juga, tiada apa yang lebih atau pun kurang.

Alhamdulillah, kami masih sihat dan kuat untuk sama-sama membina keluarga yang makin membesar. Anak pun akan bertambah, maka poket pun kena dibesarkan sedikit.

Rahsia kebahagiaan rumah tangga itu pelbagai, namun saya ingin kongsikan beberapa petua yang saya pelajari dari sahabat-sahabat dan juga keluarga:

1)  Solat berjemaah - kalau sempat bersama. tapi perlu cuba juga. Sibuk itu bukan alasan.
2) Pelukan erat - dikatakan akan memanjangkan usia kita dan juga perkahwinan. InsyaAllah.
3) Selalu ingat ibu bapa (kedua belah pihak) - syurga kan di bawah tapak kaki ibu.
4) Membayar zakat - insyaAllah...rezeki keluarga tidak akan putus walaupun hampir hujung bulan.
5) Suami adalah ketua keluarga walaupun bergaji kecil dari isteri - hormatilah keputusan beliau setelah berbincang mengenai sesuatu hal.
6) Cari waktu untuk meluahkan masalah hati ke hati - isteri ni perlukan tempat mengadu, dengan harapan suami akan mendengar. Suami tidak perlu bercakap apa-apa jika tidak perlu. Isteri cuma perlukan teman mendengar.
7) Elakkan berlaku curang....
8) Bagi yang panas baran...tidur di ketiak suami... - saya ada terbaca di satu majalah agama, isteri yang panas baran akan kurang barannya jika tidur di lengan / di ketiak suami...suami perlu selawat sambil menghembuskan ke ubun isteri dengan doa supaya hati isteri lembut sentiasa.
9) Jangan terlalu syak wasangka / terlalu cemburu - syaitan itu cukup suka kalau kita bergaduh...
10) Sentiasa lah berdoa akan kesejahteraan rumah tangga kita - supaya pasangan kita itu kekal dunia akhirat...
InsyaAllah.

Saya sering meminta nasihat dari orang yang lebih arif  atau pun mendengar ceramah motivasi / agama kerana sebagai insan biasa, tidak terlepas dari melakukan kesalahan. Jika anda mempunyai masalah dengan pasangan, jangan terus bercerita dengan orang luar, tidak berapa elok. Lebih baik berbincang dengan pasangan dan cuba selesaikan dahulu. Masalah itu perkara biasa, tetapi jika tidak ditangani, ia boleh merebak. Jika tidak dapat berbincang, barulah berjumpa dengan yang pakar.

Mudah-mudahan kita dapat berkongsi ilmu kerana ilmu itu milik Allah...kita ini cuma menyebarkannya sahaja...

Sunday, February 6, 2011

Dear Mom and Dad...

Parenting is a big job...and it is not easy to be a parent if you are not ready to handle all the problems that might occur during the 'parenting days'. But to be a parent is a blessed thing for many of us who like to become one. To see the child's face and smile after having a busy day at the office or wherever your workplace is...will somehow melt down your exhaustion and emptiness.

Being a parent means to be there all the time; whether you like it or not, you have a big task to do. Sometimes a child can cause a scene which you'll never like it, but you have to endure it like an adult - a parent must be an adult. Recently, I felt so sad when reading the news about a mother who killed her own newborn baby with a knife. She was said to have this kind of mental illness and she was not really herself while she was butchering her own flesh and blood. Her husband was in a local prison for three years now and I wonder, whose baby was that? Hmmm...

So, a parent with a mental issue should not be a parent, because she / he might harm the baby and the people around us. Nowadays, most parents are working hard to earn the best for for their families. Stress, hard work, nervous break down and so on can lead to mental illness. To be a parent - a good parent, you must know how to handle your stress before getting into the house facing your precious child. Although stress is a common thing, but if you cannot handle it properly, you tend to let out your inner feelings towards your child and not to forget to your own spouse. Domestic violence seems a normal thing nowadays. But it has the worst outcome for those who are involved with it.

Marriage is a sacred institution. Divorce, on the other hand is the ruins of a marriage. So, to be a good parent, you should know that quarrelling in front of  your children in not a good example for them when they grow up later. They might misunderstood that they can quarrel to solve a problem instead of discussing it like a human being. I believe in marriage and I do need help sometimes. That's why I like to read books and listens to motivational talks when I have the time to do so. Humans tend to make mistakes. But do not make so many mistakes so often that our spouse might think that we have mental issues.

For normal wives out there, seeking help doesn't mean that we are weak. Seeking help means we want to mend the holes inside our marriage and family. Do tell your husbands what you are feeling right now. Don't simply yell at them telling them that they don't understand you. Husbands are only humans too. They lack something too. So, we need to tell them that we need help in being a good parent.

For normal husbands out there, your wives need help in building the family. Don't simply let go and tell your wives to work on it by themselves. Women are fragile. But sometimes they can be the strongest creature ever - that's when you challenge them to do so.

Healthy children do come from a healthy family - starting with healthy parents (physically and mentally).

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...