PingJe

Monday, January 31, 2011

Pelajar ku sayang....Ye ke?

Kejap je terasa. Dah nak masuk bulan Februari. Sebulan sudah kita memulakan tahun baru ini. Sudahkah azam dilaksanakan? Atau pun hanya tinggal kata-kata semangat saja? Saya tiada azam baru tahun ini. Terlalu banyak dugaan menjengah hidup saya sebaik sahaja tahun baru ini bermula. Cuma ada beberapa cerita yang saya rasa saya nak kongsikan bersama anda di luar sana terutamanya ibu bapa. Tahun ini saya mengajar Bahasa Inggeris dan P. Moral Tingkatan 3.

Pengajaran Moral di sekolah memang melibatkan pelajar bukan Islam. Pengajaran sivik pula melibatkan semua pelajar tidak kira apa bangsa sekali pun. Yang ingin saya kongsikan di sini... ketika saya sibuk mengajar, ramai pelajar yang suka mengelamun - terutamanya pelajar perempuan. Saya mengajar Tingkatan 3. Maka dalam usia sebegini, hormon mereka sudah mula meningkat, jika dibandingkan dengan pelajar lelaki. Berbeza dengan zaman saya dahulu... tidak terlalu terkejar-kejar mencari pacaran.

Disebabkan itu, saya kadang-kala menukar cara mengajar anak-anak ini ke arah yang lebih dewasa mengikut tahap kelas yang saya ajar. Cuma yang saya hairan, mereka ini terlalu cepat ke arah mencari pasangan sedangkan mereka baru menginjak usia peralihan remaja. Bezanya dengan budak lelaki yang lebih suka mengusik dan mengejek atau membuat kacau di dalam kelas.

Sering saya perhatikan segelintir pelajar yang suka tersenyum sendirian, memandang ke kelas lain dan sebagainya ketika pengajaran sedang dijalankan. Kadang-kala, jika masa sudah tinggal 5 minit, saya mengusik juga budak-budak perempuan yang perasan lawa, cantik, comel, sedangkan pada hakikatnya biasa saja di mata saya... cepat-cepatlah suruh mak dan ayah kahwinkan saja. Maka, tersenyum panjanglah pelajar tersebut. Jadi, telahan saya tepat - kebanyakan pelajar perempuan yang berusia 15 tahun ini mudah terfikir ke arah itu tanpa memikirkan masa depan mereka yang panjang.

Ada juga fesyen rambut yang serabai di mata saya tetapi dirasakan cantik pada mata mereka. Ala-ala pelakon Taiwan / Korea...yang mata pun macam ada tapi tak nampak. Letih rasanya bercakap dengan golongan yang perasan cantik tetapi masa depan belum tentu nampak cantik. Saya hairan dengan ibu bapa yang tiada masa memantau peribadi anak-anak sebelum ke sekolah.

Bercakap pasal ibu bapa, ada juga golongan cerdik pandai, berkereta besar tetapi tak tahu undang-undang. Dah lah jalan ke sekolah sempit, sibuk nak buat U-turn kat depan sekolah. Kalau boleh nak hantar anak kat depan kelas gamaknya. Tiap-tiap pagi jalan akan sesak akibat orang-orang sebegini. Apa lah salahnya jika memandu jauh sedikit sebelum membuat U-turn. Tak habis minyak pun.

Sebenarnya saya tidak tahu apa yang bermain di fikiran pelajar saya. Ada yang okey, dan ada juga yang suka cari pasal. Mungkin keluarga mereka kaya dan mereka boleh buat apa saja pada masa depan atau pun mereka memang dilahirkan dalam keluarga yang tidak terlalu ambil berat. Berbeza dengan sekolah rendah yang mana murid-murid takut dan hormat akan guru. Mereka sayang akan guru mereka.

Cuma harapan saya, mereka akan berubah semakin usia meningkat ke alam dewasa. Jangan menyesal sudahlah. Hidup ini terlalu singkat untuk merenung kembali penyesalan yang tak sudah...

Tuesday, January 25, 2011

Positive thinking....Easier said than done...

There are too many questions in my head right now. I could not help but to cry when I could not think properly. People used to say...Think positive and you'll know what to decide. But I think there are some circumstances that I could not think positively. It is easier to be said than to be done.

What about the work place? Do you enjoy working there? What about your life partner? Do you think he / she appreciates you? What about money? Do think it is enough to support you and your family? What about future? Is it going to be the same page?

I don't want to think about all those questions, but somehow they tend to mess around with my mind. I used to say that I love teaching... but sometimes I do feel like my job is not being appreciated by some of students. I used to say that I love working... but sometimes I feel like quitting my job and if I could, I would like to be a normal housewife.

The pressure is not the same for each one of us. Many of us do think about a lot of things and couldn't do much about it. We tend to keep it far away in a hidden place either in our mind or in our heart. Some people do take some actions to make sure all the negative thoughts are being pushed away. I tried so hard, but still, I couldn't throw those negative thoughts away.

What should I do? Crying is not the best solution. I'm sure many of us do feel alone in time like this. Talking to a friend might help, but do we tell the truth? Or should we hide a fact or two? Well, it is easier said than done. Talk is cheap. Friends come and go. Can you really find a real friend that can listen to you and to ease your pain?

Having problems is normal. But handling those problems is a different story. Like I said, thinking positively is not really easy in this real life. Some problems could be solved easily, but some might let you sink deep down into another world. I hate my job! Really! But, what can I do? It is my own choice. If I could turn back time, I think I would be someone else. (I wish!)

But there are things that I like for being me...having a wonderful husband and two lovable children in my life. My family is blessed...and I guess, my life is just another story on a big stage...I wonder, how will it end? Somehow, I will always say to myself, everything that happens to me is being planned by Allah and Allah knows it best. So...I'm going to appreciate myself more and I hope you all will think that way too...InsyaAllah.

Sunday, January 23, 2011

Without stress??? Can you?

Sunday morning...being a mother has forced me to wake up to make breakfast. My twins have already downstairs watching cartoons early in the morning. Feeling a bit relieved because they are seven now and they can take care of themselves without having the trouble to wake me up. So, after having breakfast, I started my day to do house chores. Lucky me, my husband was there to help me out. Having my third child in my womb now is making me tired easily. I couldn't stand up for a long time. I can easily feel dizzy and I couldn't do much work.

Suddenly I realized that my daughter has changed into someone else. She started to make her own drink and offered it to her brother. Usually I would make it for her. She likes hot Milo. I just sat there and when she came to me and said..."I made a drink on my own." From that moment, I felt something in my chest. I don't know how to put it, but I felt she has grown up. Although she is only seven years old, but she can handle herself well (compared to me when I was in that age).

But, my son doesn't like to do anything except sitting in front of the PC and playing games all day long. So, I've been telling myself that boys and girls are different and we have to know how to handle them. I can now depend on my daughter to help me out when the new baby comes into our lives. She looks like a good big sister who is capable in doing anything. A girl would always be a girl. Lucky me...

On the other hand, my son is the other way around. He is a typical boy who likes to laze around ordering his sister to do things for him. Only sometimes he would help me if I offered him some kind of rewards after doing something for me. But still, he is a nice kid with an attitude...

I'm only 31 years old with a pair of twins at the age of seven. I feel blessed with a happy family but we are still  like other families who have ups and downs in life. I do hope that I would overcome any kind of stress in life so that I can provide a healthy surrounding for my kids. The world is not the same anymore. Violence and stressful life can lead to broken families. There are so many reports  about abusive parents nowadays and they are making me nervous. I'm a hot tempered person, but I tried so hard to control myself in front of my kids. I don't want them to suffer just because of me.

Stressful job, unhealthy working place and unhealthy lifestyle can lead to mental illness. There are so many examples that we can find in the newspapers nowadays. Everytime I read the news, I feel terrified and I do hope that I will not turn into a monster like those people. Stress is a part of life. But to control it is another story. One has to identify his / her own stress and has to overcome it as soon as possible before it's too late. Stress can lead to mental illness...and there are too many people out there who haven't overcome the painful stress. They are suffering silently.

Live a healthy lifestyle. Talk to a friend. Hug your spouse. Hug your children. Hugging can help you to ease your stress for a while. Find ways to be happy...

Thursday, January 20, 2011

We used to be....compared to teenagers nowadays...

I've been teaching for almost eight years now. But the environment is not the same anymore. I tend to be exhausted with my students' attitude towards learning and gaining knowledge. Sometimes I wonder if they have the brain or not. They have one...but do they use it frequently? Or could it be just a hidden item in their heads?

I used to be a student. We used to be students not so long ago. I think when we compare to our time, these teenagers seem to be more spoiled than us back then. I still remember being punished either by a cane or even a slap by my teachers for the mistakes that I've have done. I'm sure most of us received quite the same punishment back then.

But...do we complain? If I complain to my dad, I'll receive another 'reward' from him for sure. But, students nowadays, if we punish them, they'll tell their parents and the next thing is a disaster. The parents will come and argue a lot about our punishment - saying that their children would never do such things in school.

I would tell my students that...if they want me to be a good teacher, I will be one. But if they force me to be a mean teacher, I would glad to be one. It's their own choice. I'm only a teacher, and I could not force them to like me or the subject. It's their own choice to change their attitude and their future. I can help them along the way, but still, they have the decision to make on their own.

I think most teachers do feel the same way about education nowadays. If we tell the parents something about their children, some of them will feel that we are talking badly about their children. There are parents who believe in teachers, but most parents nowadays are actually looking down on us. I do feel bad about this matter. Students nowadays are being pampered too much and it affects their future.

I don't want to be blamed. So, I've been trying all these years to change some students to walk in a better path of life. I will feel satisfied when one day they come and see me and tell me...Teacher, thanks for changing my view of English. I do have students who appreciate me. I think most of the teachers out there have their own way of teaching and educating their own students. But the great success is when we get to see our students' achievements either in education or even in life - as a person.

I'm not saying that I'm giving up...but I have to try harder to think positively towards my students...cross my fingers...hopefully I can manage my own stress while handling those problematic students of mine.

Friday, January 14, 2011

Pend. Moral bagi yang bermoral...

Bukan mudah nak mengajar subjek Pendidikan Moral bagi saya kerana saya tidak mendapat asas dalam subjek ini. Mujurlah ada juga pengalaman mengajar subjek ini sejak mula-mula saya menjagi guru. Pelajar Tingkatan 3 beranggapan subjek ini tidak perlu diambil berat kerana tiada dalam PMR. Namun, jangkaan mereka salah kerana mereka akan melaluinya semasa di Tingkatan 4 dan SPM nanti. Maka, saya sering mengingatkan mereka supaya menjawab soalan dengan betul dan mengikut kehendak soalan.

Hari ini tajuknya : Harga diriku; Maruah diriku.

Oleh kerana ada pelajar yang enggan membawa buku teks, saya naik angin hari ini. Saya paksa mereka bersila di hadapan kelas sambil menyalin nota. Satu masa mereka menyalin nota sambil mendengar saya 'berkhutbah' berkaitan tajuk di atas. Tajuk ini penting kerana mereka merupakan pelajar yang akan beralih ke arah remaja dewasa.

Maka saya mengajar seperti biasa...cuma kadang-kadang ada jugak lawaknya budak-budak ni....

Soalan 1:   Cikgu...pil kuda tu hanya untuk kuda je ke?

Soalan 2:   Kalau saya merempit tu kira maksiat jugak ke, cikgu?

Soalan 3:  Habis tu...kalau kita bersembang dalam kelas pun dikira tidak waras ke, cikgu?

Soalan 4:  Kalau pil ecstasy tu ada racun tikus, kenapa yang makan pil tu tak mati pun?

Soalan 5:  Macam mana diorang boleh buang bayi tu cikgu? Diorang dapat dari mana?

Hmmm.....ini merupakan sebahagian daripada soalan-soalan yang diajukan oleh pelajar-pelajar saya. Kelas ini kelas pelajar sederhana. Saya jawab je lah apa yang patut dan yang tak patut...saya jawab...saya kurang pasti. Nanti saya rujuk pada yang pakar.

Nasib baiklah ada ramai juga pelajar yang faham akan inti pati pengajaran saya kali ini. Harap-harap sangat mereka dapat menjawab soalan struktur dengan baik....

Wednesday, January 12, 2011

Pak Pandir sengal

Lama tak tulis entri....

Kisah Pak Pandir sengal....

Kisah 1

Pak Pandir:   Aku ni laparlah, Mak Andeh.
Mak Andeh:  La...tadi kan dah makan.
Pak Pandir:   Bila masa pula kamu bagi aku makan?
Mak Andeh:  Tengahari tadi la...lauk pun dalam pinggan sekali.
Pak Pandir:   Yang ada ikan goreng tu ke?
Mak Andeh:  Ye la..kenapa?
Pak Pandir:   Aku ingatkan nasi kucing....aku bagi lah si Tompok makan...
Mak Andeh: ????


Kisah 2

Pak Pandir:   Aku nak ke sungai...memancing.
Mak Andeh:  Eloklah tu. Bawak balik ikan haruan ye. Teringin pula nak makan.
Pak Pandir:   Hmm...baiklah
                     
                        Selepas 3 jam...
Mak Andeh:  Mana ikannya?
Pak Pandir:   Tak ada ikan haruan. Yang ada cuma sepat dan baung.
Mak Andeh:  Eloklah, boleh buat lauk malam ni.
Pak Pandir:   La...kenapa tak pesan awal-awal? Aku dah buang balik 5 ekor ikan tu dalam sungai.
Mak Andeh: ????

Kisah 3

Mak Andeh:   Pak Pandir oii....gelapnya langit. Tolong angkatkan kain. Kang basah pulak...
Pak Pandir:   Iya lah.... (Berlari ke ampaian)

                    Hujan turun dengan lebat.
Mak Andeh:  Eh....kain saja? Habislah basah baju-baju aku!!!
Pak Pandir:   Lain kali cakap biar terang...manalah aku tahu!!!
Mak Andeh: Arghhhh!!!!

Tuesday, January 4, 2011

Ni...siapa yang nak masuk sekolah ni?....

Hari persekolahan bagi anak-anak kita sudah masuk hari ke-2. Gelagat anak-anak yang baru Tahun 1 ini pelbagai ragam dan tidak kurang yang seronok apabila berjumpa dengan kawan-kawan baru. Tidak kurang juga dengan yang menangis apabila ditinggal ibu bapa.

Alhamdulillah, urusan kami dipermudahkan. Kembar sangat gembira apabila dihantar ke sekolah agama dan sekolah kebangsaan. Tidak perlu tunggu lama-lama sampai saya pun disuruhnya balik sahaja. Air mata dan doa mengiringi mereka. Terasa bagai sekejap masa berlalu. Sudah lebih enam tahun kami menjaga mereka dari kecil hingga kini. Saya pasti, anda juga berasa sebegitu. Sedih kerana akan berjauhan. Gembira kerana mereka akan mendapat pendidikan yang lagi bagus.

Cuma...sedikit kekesalan bertamu di hati ketika melihat karenah ibu bapa yang agaknya terlebih teruja menghantar anak ke sekolah. Apabila anak-anak beratur mengikut kelas masing-masing, masih terdapat ibu bapa yang menyibukkan diri beratur bersama-sama dengan anak-anak mereka. Ruangan menjadi sempit dan panas. Sibuk mengambil gambar seakan-akan tidak puas. Hairan saya dibuatnya.

Pengacara majlis sudah berkali-kali memaklumkan kepada ibu bapa supaya memberi ruang kepada anak-anak untuk beratur dengan selesa. Entahlah...saya pun tak faham. Nak ditegur...sudah dewasa. Takkanlah tak reti-reti biarkan anak berdikari seketika. Duduklah di tempat yang disediakan. Ini tidak, mereka pula yang sibuk beratur sambil bersembang-sembang dengan rakan masing-masing.

Hairan juga, siapa sebenarnya yang teruja ni? Ibu bapa atau anak-anak? Harapan saya...biarlah pihak sekolah yang menguruskan anak-anak. Itu sudah menjadi tanggungjawab mereka. Tahu lah mereka menguruskan anak-anak kita kerana mereka lebih arif dengan keadaan persekitaran sekolah.

Kembar sangat seronok apabila sudah masuk ke kelas. Selesai membayar yuran...abang menyuruh saya lekas-lekas balik. Dia tersenyum saja. Adik pun sama. Hati saya lega ketika melihat raut wajah mereka yang ceria. Terubat sudah rasa di hati melihat mereka kian bersemangat.

Mudah-mudahan anak-anak kita sentiasa beroleh rahmat dan menjadi insan yang soleh dunia dan akhirat. InsyaAllah....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...