PingJe

Friday, December 31, 2010

Entri terakhir 2010

Setahun sudah pun selamat kita tempuh. Suka, duka, sedih, gembira dan pelbagai rasa menyentuh di benak masing-masing. Setiap insan mungkin berlainan kehidupan yang ditempuh sepanjang tahun 2010. Apakah anda sudah bersedia melangkah ke tahun baru? Suka atau tidak, meningkat setahun lagi umur kita. Alhamdulillah...masih lagi dikurniakan nyawa dan kesihatan untuk menempuh dugaan, cabaran hidup pada tahun yang baru ini.

Saya berasa agak sedih kerana permohonan pertukaran ke sekolah lain tidak diluluskan atas alasan terlalu ramai guru di daerah tersebut. Sedih juga kepada rakan-rakan yang terpaksa berpindah atas arahan Jabatan. Kadang-kadang saya tidak faham dengan penyusunan semula ini. Namun saya tiada kuasa untuk bersuara.

Maka, tahun baru ini agak suram kerana saya berasa kurang bertenaga sedikit atas beberapa faktor. Dorongan keluarga dan rakan-rakan membantu saya mengharungi tahun baru ini dengan sedikit semangat di hati.

Kembar saya akan memulakan Tahun 1 pada 2011 ini. Kepada semua ibu bapa, saya ucapkan tahniah kerana anak-anak anda mendapat yang terbaik daripada anda semua. Pendidikan itu terlalu penting, jika tidak diasuh dan dididik dari kecil, mereka mungkin akan bergelandangan pada masa akan datang. Dan kepada ibu bapa yang berpendapatan sederhana, anggaplah anak-anak ini akan membalas jasa anda semua dengan segala persiapan yang anda lakukan untuk menjadikan mereka insan cemerlang dari segi sahsiah dan akademik. Wang ringgit boleh dicari, tetapi anak yang mengenang budi amat sedikit pada masa kini. Doakanlah kejayaan mereka sehingga akhirat kelak.

Saya agak terasa dengan belanjawan kami sekeluarga pada tahun ini. Maklumlah, harga barang semuanya berlumba-lumba dinaikkan. Rabak juga poket kami kerana setiap barangan yang dibelikan harus digandakan. Maklumlah, kembar. Sebab itu saya tabik kepada ibu bapa yang mempunyai ramai anak yang bersekolah pada tahun yang sama. Mesti sudah membuat belanjawan seawal yang mungkin. Dan saya berasa kasihan kepada golongan yang agak memerlukan bantuan kewangan kerana kemelut ekonomi yang seakan tidak berkesudahan.

Tahun ini akan dimulakan dengan rutin harian seperti tahun-tahun lepas. Kebanyakan guru juga akan menjalani rutin yang sama tetapi dengan kelas-kelas berbeza. Dan rutin saya sebagai Guru Pusat Sumber akan berulang lagi pada tahun ini. Terasa bosan dengan tugas yang sama, dan saya rasa kurang bersemangat untuk menjalani kehidupan yang sama. Mengeluh tidak mendatangkan hasil, tetapi saya rasa bosan dengan tugas saya.

Apa-apa pun, selamat tahun baru kepada semua. Saya tiada azam baru pada tahun ini. Semuanya hanya untuk anak-anak dan keluarga. Moga kehidupan anda semua dirahmati dan dilindungi Nya sehingga ke penghujung nyawa. Kepada sesiapa yang kehilangan ahli keluarga, sahabat handai pada tahun 2010, hadiahkanlah mereka Al-Fatihah dan doakanlah kesejahteraan roh mereka. Kita yang hidup ini perlu meneruskan langkah sehingga kita dipanggil kelak.

Tuesday, December 28, 2010

Life doesn't work as we plan....

Have you been reorganizing your life recently? Or have you been changing your lifestyle to suit this modern world lately? Have you been planning a long list on how your life should be?

I've been planning few things in my life since I turned 30 this year. But my plans seem to have some problems in the middle of the changing process. I don't want to discuss what my plans are, but I just want to share some problems that occur during the process.

Many people do have their plans in life - whether it is small or big, it still will affect one's life in the future. Maybe it will involve money, relationships, or any other things in life, but changes are important if we want to move forward. It seems easy but when it comes to changing things, it requires a lot of things. Planning is quite easy, but making it happens is another story.

Some problems do occur when we decided it is time to change something. Whether it is about about money or relationships, some kind of irritating problems will come in between. Sometimes, other people will meddle with our plans. And some people actually like it when the changes that we are trying to make are not going to happen at all. I feel so frustrated right now that my chest is going to explode. I don't know where to turn to when my plans are not going to work smoothly.

I wonder, why there are so many people who actually hate other people's happiness. It seems to me that there are certain people who are waiting for one's downfall and will smile happily when they are satisfied about that.

Money will always be the biggest issues in one's life. Husbands and wives might divorce because of money. Children are abandoned just because of money. And there are millions things happen just because of money. Whether is is good or bad, money seems to have a big influence on one's life.

I'm not really fond of money, but it is essential to have enough money to build a family. I feel tired just thinking how to earn more money for my children's education. I'm sure most parents out there feel the same way too.

It will be lucky for some people who are not having the same problems. They might be having their biggest changes in life without having any troubles. So, as I sat down and did my reflection, I did think about what will happen to all my plans and I pray that my plans will somehow work as I planned them to be.

Planning is important. But to make it happens, it requires a lot of strength and plenty of help from your beloved ones. I do hope that you all haven't stopped planning your life....make it happen....

Friday, December 24, 2010

Usah terlalu bersedih....

Keputusan PMR sudah pun diumumkan dengan selamatnya di semua sekolah di seluruh negara. Bagaimana keputusan anda? Anak anda? Anak saudara anda? Baguskah? Atau cukup makankah?

Saya melihat ada yang menangis - gembira atau bersedih dengan keputusan yang diterima. Ada juga pelajar saya yang sangat gembira kerana mendapat 7A dan 8A. Saya tumpang bangga dengan pencapaian mereka. Tidak kurang juga dengan sekadar 2A atau 4A sahaja. Bagi saya, itulah hasilnya jika usaha kita setakat itu sahaja.

Saya juga pernah berada di tempat mereka juga. Cuma yang membezakannya adalah tahun - di mana tidak terlalu ramai mendapat semua A. Dan sekarang ini, melimpah ruah yang mendapat keputusan cemerlang. Tidak kurang juga yang memang sudah menyangka akan keputusan mereka.

Pada saya, PMR ini platform yang amat baik untuk ke Tingkatan 4 dan seterusnya merencanakan hidup ke jurusan mana yang dipilih. Jika tidak mendapat keputusan yang baik, jangan cepat putus asa, SPM merupakan laluan yang getir untuk terus menjadi harapan ibu bapa dan keluarga. Jika anda tidak mendapat apa yang diinginkan dalam PMR, usaha lagi. Anda ada 2 tahun lagi sebelum melangkah ke alam dewasa. Anda perlu belajar dengan kemampuan anda sendiri. Jangan terlalu taksub dengan permintaan orang di sekeliling. Hanya anda yang tahu kemampuan diri anda sendiri.

Saya sudah berdepan dengan pelbagai ragam pelajar sepanjang menjadi guru. Nasihat saya...menangis air mata darah tidak berguna jika anda tidak cuba berusaha di peringkat awal. Pelajaran bukan boleh diraih sekelip mata. Jika gagal sekali, jangan biarkan kegagalan itu menguasai diri anda.

Kepada ibu bapa yang terlalu mengharap....ukurlah baju di badan anak anda sebelum meletakkan harapan terlalu tinggi. Stress boleh membunuh! Kadang kala, apabila terlalu mengharap, semakin besar dugaan dan halangan yang tiba. Hanya doa dan dorongan yang boleh membantu anak-anak mencapai cita-cita mereka.

Dalam hidup ini, kegagalan merupakan guru yang agak baik untuk seseorang itu berubah menjadi lebih tabah dan sanggup mengubah hidup mereka menjadi lebih baik. Maka...jangan putus asa. Usaha lagi.....

Friday, December 17, 2010

Kedekut kasih Sayang.....

Dah masuk minggu ketiga Disember bersantai di rumah...sambil lepak-lepak dan tengok tv. Sambil tu asyik terjerit-jerit dengan kerenah kembar ni yang tak reti duduk diam....

Ada satu rancangan yang membincangkan satu topik yang menarik hari ini...Suami Kedekut Kasih Sayang. Rasa menarik gak untuk dibincangkan bersama.

Ustaz Pengacara Rancangan tu ada menyebut : Selalulah menolong isteri meringankan beban di rumah. Dapat gak pahala selain daripada merapatkan hubungan dalam keluarga.

Saya sokong sangat perkara tu. Bukan apa, kalau isteri tu suri rumah sepenuh masa, tak mengapalah. Tapi suri rumah pun penat juga membuat segala benda di rumah. Kadang-kadang tu bangun paling awal, tidur paling lewat. Yang si suami pula, balik rumah je, dah mengarah nak itu dan ini. Cubalah bertanya apa yang berlaku di rumah. Tengok rumah tu berkemas atau tidak. Kalau macam tongkang pecah, jangan naik angin cepat sangat. Itu semua angkara anak-anak tersayang lah tu.

Bagi isteri yang bekerja, memang agak memenatkan jika balik rumah sudah mula menyinsing lengan untuk menyediakan apa yang patut. Tidak hairan lah budaya 'tapau' makanan sudah jadi lumrah masyarakat sekarang. Jangan dilupa, air tangan isteri / ibu amat penting dalam menyediakan makanan yang menjadi darah daging keluarga. Asyik air tangan mamak kedai je....letih gak anak-anak.

Kedekut kasih sayang itu tidak terhad kepada suami sahaja. Kadang-kadang isteri pun sama juga. Cuma isteri ni lebih banyak melenting daripada suami. Suami pula...buat tak tahu je. Jika anda baca suratkhabar beberapa minggu lalu, kadar penceraian agak tinggi terutamanya golongan muda. Mengapa ya? Banyak sebab musabab jika hendak dihuraikan.

Contoh terbaik :
1. Jika anda kaki clubbing / sosial zaman muda-muda dulu, hentikanlah aktiviti anda setelah berkahwin.

2. Jika anda ni cemburu buta je...banyak-banyakkanlah berzikir dan cuba untuk bagi ruang kepercayaan kepada pasangan.

3. Jika anda ni pemalas zaman solo...ubahlah perangai buruk anda. Jangan nanti masuk court kena gelak kat orang...sebab bercerai : Dia ni pemalas sangat Yang Arif....

4. Jika anda ni kurang solatnya....ubahlah hala tuju anda. Solat itulah tiang agama.. Boleh runtuh akidah tanpa solat. Terutamanya suami. Dialah nadi keluarga....

5. Jika anda ini terlebih pendapatan daripada pasangan...janganlah pula mendabik dada. Itu bukan hak mutlak anda. Jangan lupa bersedekah dan berzakat....rumah tangga berkat....

6. Jika anda terlebih cantik / hensem daripada pasangan....jangan gatal nak pasang lain. Hargailah pasangan yang anda telah berjanji untuk sehidup semati hingga ke syurga.

7. Janganlah selalu meletak kesalahan pada bahu pasangan. Cuba untuk selesaikan setiap halangan yang menimpa sama ada disebabkan oleh faktor dalaman atau pun luaran. Kita ini tidak sempurna.

Maka, janganlah kedekut untuk tunjukkan kasih sayang terhadap suami / isteri dan anak-anak. Berikanlah pelukan mesra setiap hari. Sebelum pergi kerja, selepas pulang dari kerja. Setiap pelukan itu amat bermakna kerana kita tidak tahu sehingga bila nyawa kita di badan. Jangan pula menyesal jika tidak sempat menyatakan.....saya sayang awak.....

Wednesday, December 15, 2010

Alhamdulillah

Alhamdulillah
Bernyawa lagi aku hari ini
Alhamdulillah
Mampu lagi aku menjalani kehidupan ini

Alhamdulillah
Bertambah lagi usia ku ini
Alhamdulillah
Bertambah lagi rezeki kami hari ini

Alhamdulillah
Aku tidak menyakiti sesiapa hari ini
Alhamdulillah
Aku bahagia bersama keluarga hingga kini

Alhamdulillah
Masih ku punya teman-teman yang baik hati
Alhamdulillah
Mereka juga mungkin bahagia dengan cara tersendiri

Alhamdulillah
Hidup kita ini penuh nikmat yang tak terhingga
Alhamdulillah
Sebutkanlah ia tanda kita bersyukur kepada Nya

Kadang-kadang kita terlupa
Nikmat itu sementara,
Mudah ditarik atau diberi
Jika kita ini dikasihi.

Ucapkanlah Alhamdulillah
tanda terima kasih,
Ucapkanlah Allahu Akbar
tanda kebesaran,
Ucapkanlah semuanya yang sempurna
hanya untuk Allah
atas semua yang dikurniakan Nya....
InsyaAllah, hidup akan sentiasa dalam rahmat dan lindungan Nya....

Thursday, December 9, 2010

Balada Orang 'Nak Mati'

Suatu hari di hospital....

Aduh....sakitnya...
Rasanya dah tak lama lagi ni mak oiii....
Ampun kan dosa saya ye mak...
Halal kan semuanya...

Errk...sakitnya mak....
Rasa macam nak mati je...
Kenapa lah sakit sangat ni?
Aduh.....

Mak...kalau saya mati dulu,
siapa nak jaga mak dengan ayah?
Kebun kita tu sapa yang nak jaga?
Agak-agak mak la kan...saya ni dah nak mati ke?
Aduhhhh.....

Maafkan abang ye sayang...
Jodoh kita sampai di sini saja,
Anak dalam perut tu kenalah dijaga,
Kasihan dia...lahir tak berbapa...
Aduhhh....

Sahabat ku...halalkan lah rokok yang aku hisap free
selama ni...kopi kat kedai mak janda tu sekali ye...
Aku harap sangat kau halalkan semua tu...
Aduhhhh....

Adoiii!!!! Kenapa mak ketuk kepala saya?

Mak:    Aku dah cakap, kalau nak merempit tu, jangan nak menyusahkan aku. Setakat jari kau yang patah,
           bukannya boleh bawak mati.  Tu pun ada hati nak berbini...siapa yang nak kat kau ni kaki merambu?

Sahabat:   Mak Cik...bawa bertenang, kita kat hospital ni...malu nanti.

Mak:    Nak malu apa nye? Dia yang patut malu, luka tak seberapa, melalut je lebih!!! Huh...menyusahkan
           aku saja....

Mangsa:   Ala mak ni...orang tengah feeling nih....

Mak:   Feeling ... kepala otak kau!!!! (mengetuk kepala anaknya lagi)


Amaran kerajaan Malaysia: Merempit boleh mengundang maut....heheheheh

Wednesday, December 8, 2010

Fakta menarik

Hari-hari tengok Astro TVIQ...banyak info menarik. Nak kongsi bersama teman-teman....

1.   Gajah merupakan satu-satunya binatang yang ada 4 lutut. Binatang  lain sama ada mempunyai 2 lutut dan
       2 siku atau pun keempat-empatnya siku seperti anjing and kucing.

2. Tapak sulaiman tidak mempunyai otak.

3. Tiram boleh berubah dari jantan ke betina bila-bila masa yang memerlukan ia bertukar.

4. Katak menggunakan matanya untuk membantu memasukan makanan ke dalam perutnya.

5. Anjing boleh mengeluarkan 10 jenis suara vokal.

6. Kucing boleh mengeluarkan 100 jenis suara vokal.

7. Sesumpah boleh memusingkan matanya 360 darjah.

8. Siput boleh berjalan di atas mata pisau yang tajam tanpa luka - kerana ada lendir di badannya.

9. Ikan emas akan bertukar menjadi putih jika dibiarkan dalam bilik gelap tanpa cahaya.

10. Semut dan lebah tidak pernah tidur.

Semoga mendapat info.....

A precious one...inside the womb...

After being married for 8 years and having twins....I've decided to have a baby once more. My husband opposed the idea at first because he doesn't want me to suffer the morning sickness and also the delivering part. I had the worst during the first few months during pregnancy. I couldn't eat, I couldn't drive and the worst part was I vomited after every meal. I lost few kilogrammes.

And he was there for me each time I need him. He was there when I gave birth to my twins too - a normal birth, but with the help of epidural. It didn't hurt me during the process but after delivering the babies, I couldn't hold myself together because the pain was indescribable.

8 weeks pregnancy

But suddenly he changed his mind after seeing his friends holding their babies when they came to our house last few months. So, he agreed to have another baby. I felt glad that he decided for me.

Now, with the foetus inside my womb, I'm not feeling well since the day I found out that I was pregnant again.  My morning sickness isn't the same like the first one. It's a mild one, but still, I lost 1 kg per day. I lost my appetite and I couldn't even eat white rice. I tried to eat but I will waste the food each time I tried.

Lucky me - I have a very considerate husband. He does all the cooking for me if he has time to spare, and he takes care of everything. Although he is working, he makes sure I have enough rest because I will feel tired and sleepy easily. I know that this kind of feeling will last for at least for 4 more weeks. I hope I will get better soon and I can go to work without having a bad morning sickness. I'm glad that I'm a teacher - to have enough rest during this school holiday.

I feel pity for my twins because now is school holiday, but I couldn't even drive them to the park. They would only play in the house or the front yard. I wish I could end this morning sickness quickly so I can be ME again - full with energy and I can do everything that I want.

One thing for sure....every mother should be treated nicely when they have a life inside their wombs.....

Monday, December 6, 2010

Ngangkung

Tercapai jugak hasrat nak tengok filem ni. Iya lah, asyik panggung penuh je. Cerita yang agak biasa tetapi penuh pengajaran dan lawak segar. Bukan lawak bodoh yang dibuat-buat. Tak berapa peduli dengan komen orang lain, tetapi, jika nak 'release tension' pergilah menonton wayang sekali sekala.



Tak adalah seram mana pun, sebab itu saya berani bawa kembar menonton filem ini. Untuk hiburan keluarga dan wang juga tidak akan dibazirkan. Daripada menonton filem berat, saya suka menonton filem ringan sebegini. Tak sabar nak tunggu filem KONGSI tahun depan. Sam akan jadi orang Kelantan....hmmm macam mana agaknya dialek tu digunakan oleh orang luar?

Jika sempat, pergilah menonton wayang  pada hujung minggu. Riadah bersama keluarga pun penting juga....

Wednesday, December 1, 2010

Makan bersama....

Hari ni sempat makan di luar setelah agak lama tak makan di luar. Pilihan anak-anak mestilah di McD saja. Suka sangat pergi ke McD dan makan benda yang sama.




Setelah mendapatkan makanan masing-masing, kami makan sambil bersembang anak beranak. Memang sudah kelaziman kami begitu. Di kanan saya ada dua orang sahabat perempuan (agaknyalah). Kedua-dua mereka asyik dengan telefon bimbit masing-masing tanpa perlu berbicara sesama sendiri. Makan pun tidak memandang wajah antara satu sama lain. Setengah jam mereka asyik dengan alat canggih tersebut sambil jari terkuis-kuis kentang. Burger tidak terusik pun.

Saya kehairanan. Jika datang makan bersama, sekurang-kurangnya nikmatilah hidangan yang ada depan mata. Jangan taksub sangat dengan hal lain. Kemudiannya mereka tergelak-gelak sendirian membaca SMS agaknya. Hampir 45 minit sebegitu. Saya betul-betul hairan.

Di sebelah kiri saya...ibu dan anak menikmati hidangan. Itu sangat bagus. Tetapi...anaknya leka membaca buku cerita sambil menikmati burger yang terhidang. Terkebil-kebil ibunya memandang anaknya yang leka membaca. Kasihan melihat ibunya yang menikmati hidangan tanpa perhatian anaknya yang mungkin belasan tahun. 

Saya perhatikan lagi di sekeliling, ada juga yang gembira bersama teman-teman atau keluarga. Makan bersama itu menunjukkan kita gembira dan senang bersama orang lain. Jadi, nikmatilah makanan itu dengan tertib. Jika bersembang pun, perlu menjaga tertib juga. Yang paling saya suka ketika makan di luar, gelagat anak-anak saya yang keletah dan mereka tahu menikmati hidangan bersama Mummy dan Daddynya. Sekali sekala mereka bercerita tentang hari yang mereka lalui dan apa yang mereka bakal buat seharian di rumah. Itu merupakan hiburan buat saya dan suami.

Nikmatilah hari-hari anda bersama orang tersayang. Jangan ambil mudah hal ini kerana jika anda kurang luangkan masa untuk makan bersama, hubungan anda kurang mesra. Jika kurang mesra, tidak rapatlah hubungan anda sekeluarga.....

Monday, November 29, 2010

Bila sudah tiada selera

Bila sudah tiada selera,
Yang terhidang tak nampak sedapnya
Walau dihulur segala benda
Tetap tidak mampu untuk menelannya.

Bila sudah tiada selera,
Ayam, ikan pun tiada ertinya
Apatah lagi daging atau apa saja
Kerana tekak ini tidak mahu merasa.

Bila sudah tiada selera,
Makin berkuranganlah tenaga kita
Hendak bangun pun tiada daya
Maka terbaring atau duduk sahaja.

Kadang-kadang itu nampak lazat,
Kadang-kadang ini nampak berzat,
Tapi dek kerana badan tak sihat,
Muka ceria dah jadi pucat.

Wahai badan mengapa kamu
tak mahu menerima sesuap nasi,
Wahai badan sakitkah kamu?
Cubalah untuk menerima walau sebutir nasi.

Bila sudah tiada selera,
Mungkin ada penyakit datang menyapa
Kerana selama ini tidak dijaga
Asyik makan ikutkan selera.

Bila sudah tiada selera,
Mulalah meracau meronta-ronta
Kerana nikmat yang sementara
Sudah ditarik Allah yang Maha Kuasa.

Maka kita perlu beringat
supaya badan sentiasa sihat,
Makanlah untuk hidup sahaja
dan bukan hidup untuk makan semuanya.

Sunday, November 28, 2010

It is not a safe world anymore....

After reading a newspaper article few days ago, I felt shocked because in Malaysia, there are too many cases involving women and children. We are supposed to be living in a harmony country, yet we are facing too many cruelty  every second in our lives.

A young mother was forced to choose : either to let her daughter to be raped or herself as the victim. So, the poor mother let herself to be the victim after few intruders broke into her house and stole some money. The intruders were not satisfied with the money, so they wanted to finish up their work - their lust!

I felt terrified after reading the whole article because we are supposed to feel safe in our own house. Crimes can happen anywhere and we are hoping that our house would be the last place. But, they will find ways to get into our door whether we like it or not.

The law enforcement should take action against these kinds of crimes to make sure that we can live in a safer place. Most husbands who work late at night will not feel at ease after they have read the sad news about the young mother. Women and children seem to be an easy target for they are weak and vulnerable. Bad men will always look down on them. I feel insecure when I read newspaper everyday. It seems that crime cases have been increasing nowadays.

I hope that the criminals will be caught and they must serve their time in the prison for a long time as what they have done cannot be undone. A future of a mother has been tarnished by their dirty action.

Friday, November 26, 2010

Pak Pandir belajar memandu....

Kisah Pak Pandir...di Tempat Latihan Memandu kereta

Babak 1:

Pengajar:       Okey Pak Cik....sila naik kereta
Pak Pandir:    Hmm...senang je tu...(segera naik kereta)
Pengajar:        (Aik...mana orang tua ni?) Pak Cik....Pak Cik....
Pak Pandir:    La...tadi kan suruh naik kereta....saya kat atas ni....mana lembunya?


Babak 2:

Pengajar:       Lain kali, duduk macam saya ni.
Pak Pandir:   Ingatkan kat atas nun.
Pengajar:      Pakai tali pinggang, Pak Cik.
Pak Pandir:   Oh, itu sudah pasti, kang terlondeh pulak seluar  saya ni.....


Babak 3:

Pengajar:       Ini kita panggil tali pinggang keselamatan, Pak Cik. Ini pula cermin pandang belakang...
Pak Pandir:   Yang ini pula?
Pengajar:      Oh, itu cermin sisi kereta. Okey Pak Cik...hidupkan enjin ya....
Pak Pandir:    Oh, itu senang saja...(keluarkan sesuatu dari poketnya....)
Pengajar:       Pak Cik!!!!! Pak Cik nak bunuh saya ke?
Pak Pandir:    Laaa....dia yang suruh hidupkan enjin....
Pengajar:       Bukan pakai mancis la.....pakai kunci ni!!!!!


Babak 4:

Pengajar:       Hmm....kat kaki Pak Cik ada pedal minyak, pedal brek dan pedal clutch (pengajar menunjukkan kesemua pedal tersebut)
Pak Pandir:    Oh...itu saya tau....kat kampung pun dah belajar.
Pengajar:       Okey....latihan pertama. Tekan Clutch....kemudian tekan minyak. Jangan lepaskan clutch secara mengejut....perlahan-perlahan angkat kaki yang tekan pedal clutch tu ye.....
Pak Pandir:    (Mengangkat kaki kirinya dengan pantas)
Pengajar:        Kan enjin dah mati. Kenapa Pak Cik lepas clutch cepat sangat?
Pak Pandir:     Mana saya tahu clutch kat kaki mana? Lain kali cakap kaki kanan atau kiri....kan dah susah....


Babak 5:   Berjaya juga memandu kereta setelah beberapa jam belajar......

Pengajar:      Okey Pak Cik. Sekarang bagi signal nak masuk kiri ye....
Pak Pandir:   Oh...itu senang saja. (Dia memberhentikan kereta lalu keluar.)
Pengajar:      Eh...Pak Cik....nak ke mana tu? Kita kat tengah jalan ni.
Pak Pandir:   Nak bagi tahu pemandu kat belakang tu, saya nak masuk jalan kiri. Nanti dia tak tahu pulak....
Pengajar:     Arghhhhh


Akhirnya Pak Pandir balik ke rumah setelah dihalau keluar dari Pusat Latihan Memandu.

Babak akhir:

Mak Andeh:         Dapat belajar kereta hari ni?
Pak Pandir:           Pengajar tu yang tak pandai mengajar. Saya pula yang dikatakan tak reti-reti bawa kereta.
(Dia menceritakan segala-galanya kepada Mak Andeh)
Mak Andeh:          Aduh Pak Pandir oi!!!!  Kereta tu bukannya kereta lembu. Itulah awak, orang memandu, dia nak memandu. Kan dah malu.
Pak Pandir:         Nak malu apanya, saya pakai baju la Andeh oiiii!!!!!!

Thursday, November 25, 2010

Kisah Tuah dan Jebat....

Alkisah..dikatakan Hang Tuah beradu tenaga dengan Hang Jebat selama tiga hari tiga malam....

Hari pertama:

Hang Tuah:         Heeeeiiiii.....Hang Jebat...turun kau sekarang!!!
Hang Jebat:        (Menjenguk ke pintu), La...abang Tuah. Kalau iya pun, bagi lah salam.
Hang Tuah:        Lupa pulak. Assalamualaikum!!!
Hang Jebat:        Waalaikumsalam....jemput naik. Mak buat cekodok pisang.
Hang Tuah:        Hmmm....sedap tu....wokeh....


Hari kedua:

Hang Tuah:       Kali ini aku akan berentap dengan kau, Jebat!
Hang Jebat:      Ala, semalam kan abang dah kalah.
Hang Tuah:       Semalam tu kira nasib kau baik je.
Hang Jebat:      Okey, pilihlah senjata.....
Hang Tuah:       Kali ni aku pilih Ken. Semalam Chun Li dah kalah dengan kau....
Hang Jebat:      Aku dah cakap, Ryu paling hebat dalam Street Fighter nih...hahhahaha


Hari Ketiga:

Hang Tuah:         Woi Jebat, kali ni kita beradu kekuatan tangan kita pula!
Hang Jebat:         La...tak puas hati lagi ke?
Hang Tuah:         Tak!
Hang Jebat:         Jangan menyesal! Hiyarggghhhh!!!!
Hang Tuah:         (Menentang Jebat habis-habisan).....adoiiii....tangan aku....
Hang Jebat:          Tu la....aku dah cakap, main playstation kena exercise jari jemari dulu, kan dah cramp...
                           isyhhhh.....nyusahkan aku je nak urut.....



****ni entri dah x de keje....tgh bosan duk umah....heehhehe.....selamat membaca....
****Tiada kena mengena dengan Datuk Hang Tuah dan Hang Jebat sama ada yang telah meninggal dunia ataupun nama yang sama.....

Monday, November 22, 2010

Tanggungjawab guru atau ibu bapa?

Dilema seorang guru atau cabaran seorang guru? Dua-dua pun saya rasakan betul. Mungkin ini dugaan saya sebagai seorang guru yang perlu berbuat sesuatu jika mahukan anak-anaknya berjaya.

Pada pertengahan tahun ini, saya dapati kembar saya hanya boleh mengenal huruf tetapi tidak dapat membaca. Naik angin juga kerana sudah hampir dua tahun saya menghantar mereka ke tadika, namun mereka tidak mampu membaca dengan baik. Darah sudah sampai di kepala ketika mengajar kembar membaca. Saya memang tidak boleh mengajar darah daging sendiri - mudah melenting dan naik tangan.

Jadi saya memikirkan langkah terbaik untuk melatih kembar membaca. Itu pun dalam Bahasa Malaysia. Kebetulan pula saya ada membeli helaian-helaian bantuan untuk kelas pemulihan di sekolah saya. Terus saja saya gunakan helaian-helaian tersebut. Naik angin juga ketika mengajar anak sendiri. Sampai berair mata si kembar dibuatnya. Namun saya yang keras hati ini terus memaksa mereka membaca.

Alhamdulillah...masuk minggu kedua, si kembar boleh mengeja dan membaca. Tak lama kemudian, baru saya tahu yang silibus di tadika memang begitu. Sistem bacaan cepat digunakan. Lebih kurang bacaan Iqra'. Tapi saya tidak gemarkannya kerana kembar saya agak lambat dalam mengenal bunyi. Saya rasa sedikit terkilan kerana gurunya tidak memaklumkan hal tersebut kepada saya. Nasib baik saya dapat tahu - itu pun lewat setahun.

Apa yang saya harapkan, guru-guru tadika lebih peka dengan keperluan anak-anak yang lambat membaca atau mengenal huruf dan memaklumkan kepada ibu bapa. Dan saya berpendapat, mengeja merupakan asas bacaan. Jika anak-anak diajar bacaan cepat, mereka diajar menghafal buku tersebut. Jika disuruh membaca buku yang lain, mungkin akan mendatangkan masalah.

Mungkin juga hanya anak-anak saya yang bermasalah. Sekali fikir, ini merupakan dugaan besar bagi saya. Jika saya mampu mengajar anak orang lain, takkanlah anak sendiri terbiar. Jadi, saya harus pikul tanggungjawab ini dengan sebaik yang mungkin.

Dan hari ini...yang saya risaukan sudah berlaku. Bahasa Inggeris yang sebati dengan saya merupakan perkara yang susah bagi kembar saya. Dan saya sudah agak terlewat dua tahun kerana saya beranggapan kembar saya sudah mendapat pendedahan di tadika. Saya salah sekali lagi.

Maka...singa betina terpaksa menunjukkan taringnya lagi. Merah mata si kembar kena marah hari ini. Kasihan juga...tetapi untuk mengajar mereka, terpaksa lah saya menjadi guru yang garang. Nasib baik rotan tidak ditangan. Saya sudah lama tidak memegang rotan sejak kembar berusia tiga tahun. Saya tidak mahu membiasakan diri dengan rotan. Saya lebih suka gunakan suara ataupun gunakan sahaja senjata saya...Silent Treatment. Kembar saya tidak sukakan Silent Treatment kerana saya tidak akan melayan kehendak mereka selama mana yang saya rasakan perlu....

Hari ini bermulalah pembelajaran di rumah. Saya hanya mampu mengajar yang saya terdaya. Nasib baik internet banyak membantu. Saya tidah mahir mengajar kanak-kanak sekolah rendah. Kepakaran saya hanya di sekolah menengah di mana pelajar sudah mempunyai asas yang agak baik. Sekarang ini saya terpaksa menyediakan asas yang kukuh buat kembar saya.

Saya ada menelefon senior saya yang mengajar di Convent Jalan Peel yang juga mengalami masalah sama dengan saya. Beliau mengamalkan sesi drilling atau memaksa anak-anaknya menulis dan membaca menggunakan pelbagai jenis buku. Tumpuan perlu diberi sepenuhnya kerana anak sendiri mungkin manja dan tidak mahu untuk membuat kerja lebih. Jadi...nasihatnya akan saya usahakan supaya kembar saya bersiap sedia untuk memasuki Tahun Satu yang akan lebih mencabar lagi.

Jika anak-anak anda tidak cemerlang dalam peperiksaan...jangan terlalu marah atau memaksa. Lihat pada kemampuan dan usaha mereka. Dan tidak lupa juga....peranan ibu bapa dalam mencorak pemikiran anak-anak. Saya telah belajar banyak benda hari ini. Dan saya tidak mahu menjadi ibu yang terlalu memaksa tetapi perlu pastikan asas itu kukuh sebelum mereka melangkah lebih jauh. Untuk asas yang lebih kukuh, pengorbanan masa, tenaga dan wang perlu selari.

Perlu anda tahu...kemasukan ke sekolah rendah merupakan titik tolak nasib anak-anak anda kelak. Jika masuk ke kelas yang baik...InsyaAllah. Jika dimasukkan ke dalam kelas yang lemah...faham-faham sajalah. Saya tidak mahu menunding jari kerana saya lebih arif tentang dunia perguruan. Guru juga manusia biasa. Ada hati dan perasaan. Yang membezakan guru adalah niat mereka dalam mendidik anak bangsa. Jika kelas lemah sekalipun...kalau guru tersebut berasa belas terhadap anak didiknya, dia akan mendidik dengan harapan pelajar itu berjaya. Dan saya sudah berjumpa dengan golongan guru yang sentiasa berkata...."Asalkan dapat gaji hujung bulan, sudahlah..." Dan golongan guru inilah yang harus dielakkan untuk mengajar anak-anak kita.

Kepada ibu bapa di luar sana...menjadi ibu bapa kadang-kadang memaksa kita melakukan di luar jangkauan kita. Namun itu sudah menjadi tanggungjawab kita. Jangan nanti terlewat dan kita menyalahkan orang lain. Saya menyalahkan diri sendiri kerana tidak melihat hal ini dengan lebih awal. Dan bagi semua guru....jasamu tetap saya kenang dan tanpa mereka, saya tidak akan berdiri di sini...berjaya dalam kehidupan.

A treat for a gloomy day

Joke 1:

Two men were talking:

1st man:      You know...I had a girlfriend last year...
2nd man:     Then...
1st man:      She has a fake leg...a wooden one...
2nd man:    You must have loved her very much.
1st man:      I did...but I have to break it off.
2nd man:     Your relationship? Why?
1st man:       Nope! Her leg....she likes to kick me with it! It hurts!!!!



Joke 2:

Two ladies were talking:

1st lady:      See that man? I'll bet that he's going to ask me out. He's even smiling at me!
2nd lady:     Why it has to be you and not me? I'm beautiful as you are!
1st lady:       Well....I have all that he needs....
2nd lady:      Nope!

The man walked towards them while smiling.

Man:         (To the first lady)....Hi...may I say something?
1st lady:    (She smiles to her friend - winning the game).....Hmm...you have all my time.
Man:          I can't let you go out like this. People are staring at your back.
1st lady:     Hmmm...I know, my back is quite exposed tonight. You see...I'm wearing a Gucci dress tonight.
Man:          Yup...I noticed that....but don't forget to take the label off your dress. It's kind of big for an
                  authentic dress, I presume.


Joke 3:

Father:        Have you done your homework?
Son:            Yes.
Father:        Have you cleaned your room?
Son:           Yes.
Father:        Have you packed your bag? And why are you still watching TV? You are supposed to get going. The
                   bus might leave you!
Son:            But dad....
Father:         I'm older than you are....do as I say...get going...
Son:            But dad.....
Father:        It's late now....
Wife:           Honey....it's SUNDAY!!!!
Father:        Oh...hmmm....okay...go to your room and study!



Joke 4:

Husband:      Honey, have you seen my glasses?
Wife:            It's on the table!
Husband:      Hmmm....where did I put it?...Honey, have you seen the newspaper?
Wife:            On the same table!
Husband:      Oh...I thought I have taken it with me....Honey....have you seen my pen?
Wife:            Ughhhh.....it's on the same table which has your glasses and newspaper.
Husband:      Why I can remember things nowadays? Am I senile? I still remember my 75th birthday last
                     week.
Wife:            (Getting out from the bedroom) Have you found all that you need?
Husband:       And may I ask....who are you?

Kahwin muda....Nafsu atau Tuntutan?

"Untungnya ko kahwin muda," satu pujian yang biasa saya dengar. "Ko ni memang menggatal nak kahwin muda ek?" Satu tohmahan yang biasa juga saya dengar. Dan tohmahan itu biasanya saya jawab..."Bukan gatal, nak elakkan zina..."

Kahwin muda merupakan satu topik yang biasa pada zaman tok nenek kita dulu. Malah mereka kahwin pun atas pilihan orang tua mereka. Yang pasti, jarang berlaku penceraian, kena belasah atau pun kena pukul sampai mati. Mak dan ayah saya juga berkahwin atas dasar keluarga mahu mengeratkan hubungan kekeluargaan mereka.

Pada saya, tiada umur yang dikatakan layak atau tidak layak berkahwin kerana pada dasarnya Islam menuntut umatnya berkahwin apabila cukup syaratnya....dan terdapat syarat pada pengantin lelaki dan perempuan yang mana saya yakin semua orang tahu. Tetapi.... jika bercakap tentang pemilihan bakal suami atau isteri, terdapat satu golongan manusia yang telah menetapkan syarat-syarat mereka sendiri.

Saya tidak mahu menyentuh isu-isu sensitif yang saya rasa boleh menyebabkan ada pihak yang berasa hati dengan saya....cuma saya ingin kongsikan perkara-perkara menarik yang berlaku jikalau pasangan itu berkahwin muda.

1.    Dapat elakkan zina : seperti yang diinginkan oleh setiap pasangan, fitrah semulajadi manusia itu jelas.
       Maka tidak perlu saya huraikan panjang-panjang.

2.    Ada teman mengadu ketika penat, sakit, dan kesunyian :  berteman itu sudah pasti. Setiap mahluk
       dijadikan berpasang-pasangan. Maka, apabila berkahwin, kuranglah sedikit perasaan sunyi dan stress.
       Ini kerana kita ada teman untuk berbicara tidak kira waktu.

3.    Berkahwin menyebabkan umur lebih panjang : mengikut rencana yang saya baca beberapa minggu lalu,
       mengikut kajian, setiap pelukan boleh memanjangkan umur terutamanya lelaki yang semua sedia maklum
       agak pendek umur daripada perempuan (jangan marah yea...ini pun hasil bacaan saya juga). Hubungan
       intim yang berkala juga dapat memanjangkan usia perkahwinan. Maka, jangan  aci redah aje yea...
.
4.   Boleh mengurangkan kadar serangan sakit jantung : bagi mereka yang berkahwin, hubungan intim
      dikatakan dapat mengurangkan kadar serangan sakit jantung kerana itu juga merupakan satu senaman.
      Tetapi, pemakanan perlu dijaga juga....

5.   Dan yang penting...apabila mendapat zuriat, InsyaAllah, kita akan dapat menjaganya hingga dewasa (jika
      umur kita dipanjangkan Allah) :  mengikut kajian yang saya baca, makin umur lelaki dan perempuan itu
       meningkat, tahap kesuburan pasangan itu terganggu. Anak yang dihasilkan boleh mengalami masalah.
       Tetapi...jika diizinkan Allah, apa-apa pun boleh berlaku.....

Ada artikel menarik yang saya baca : Jadikanlah tempat tidur kamu sebagai tempat sesuai untuk berbincang hati ke hati. Ini kerana kamar tidur merupakan satu tempat yang khas untuk setiap pasangan. Tidak semestinya hanya untuk tidur dan yang 'wajib' itu...kamar tidur boleh dijadikan tempat luahan rasa kerana tiada siapa yang berani untuk curi-curi mendengar perbualan kita. Kadang-kala hati kita yang panas akan menjadi sejuk tatkala merenung mata pasangan yang mungkin berbuat silap di siang hari dan memohon kemaafan di atas keterlanjuran diri. Maka, kamar tidur merupakan tempat ekslusif buat setiap pasangan untuk membentuk keharmonian perkahwinan mereka.

Justeru itu, warna kamar tidur amat memainkan peranan penting. Elakkan warna merah terang jika anda terdiri daripada golongan agresif. Hidupkan kamar dengan warna merah jambu, ungu muda, hijau muda dan warna pastel yang boleh meredakan emosi. Perlu diingat...pasangan muda biasanya berdarah panas. Jika kamar itu dicat dengan warna garang, emosi akan terlibat sama. Permainan warna mudah menyerap dalam emosi seseorang.

Makan bersama....bertanya khabar ketika di pejabat....memberi hadiah dan lain-lain boleh menyemarakkan lagi hubungan suami isteri. Jika sudah ada anak, maka, didiklah mereka untuk solat berjemaah. Alhamdulillah...saya dan suami sering berjemaah pada waktu Subuh dan ada waktunya semua waktu. Itu merupakan satu permulaan yang baik bagi diri saya.

Dan bagi saya, suami tetap ketua keluarga walaupun taraf kami berbeza. Di rumah, dia adalah ketua keluarga. Segala hal perlu dibincang bersama. Jika tidak jawapannya...maka tidaklah bagi kami. Dan saya tetap berpendapat, setinggi mana seorang wanita itu mendaki, dia perlu meminta izin dari suami. Dia perlu mendengar kata suami - syurga isteri itu di telapak kaki suami.....Jikalau tidak mampu untuk mendengar kata si suami, maka, janganlah memilih dia sebagai suami. Apabila berkahwin, kuasanya lebih besar daripada ibu bapa si isteri.

Tetapi, saya juga berpendapat, isteri tetap ada kepentingan dalam keluarga. Janganlah pula mengenepikan hak si isteri hanya kerana suami bergelar ketua rumahtangga. Baru-baru ini, saya terbaca satu petikan yang menarik : Jika isteri bergaji lebih besar, janganlah pula suami yang asyik meminta wang isteri. Ganti balik wang isteri jika terpakai. Jadi, suami merupakan orang yang patut bekerja keras menyara keluarga. Jangan asyik fikir nak joli dengan duit isteri.

Dan yang terakhir : KOMUNIKASI merupakan tiang hubungan yang saya rasakan paling penting (selain hal lain). Ini kerana, kita perlu sentiasa berkomunikasi sama ada secara lisan atau tidak. Suami harus pandai melayan isteri tetapi perlu bijak menangani masalah yang dihadapi bersama si isteri. Isteri pula tidak perlu berselindung apa-apa dengan suami. Perlu diingat...lelaki tidak suka mendengar yang remeh temeh, cakap saja apa yang kita mahu. Sama ada kita dapat atau tidak....itu hak suami untuk memberikannya kepada kita. Dan bagi si isteri, janganlah asyik membandingkan hidup keluarga sendiri dengan keluarga orang lain. Allah sudah jadikan pasangan kita itu yang terbaik buat kita. Jangan asyik meminta-minta jika sudah tahu suami tidak mampu.....Suami bukannya peti besi yang simpan wang berjuta-juta....

Kahwin muda itu banyak dugaannya. Bagaimana harus kita hadapinya? Banyakkan ilmu di dada...banyakkan berbincang, bawa bersabar, bawa bertenang.....kenali diri dan pasangan. InsyaAllah, hidup sentiasa dalam RahmatNya.....

Sunday, November 21, 2010

18 n above....

 These are some jokes I've got from a good friend of mine....If you are 18 and above, it's okay for you to read....

Joke 1:

There was a newly-wed couple going to a remote place for their honeymoon.

Wife:      I'm not so keen to get a child in our first year of marriage. And I don't want to take any pills too.
              So...
Man:      I know! I'll buy that thing for protection if it's okay with you...
Wife:      Be quick honey...


The man went out as fast as he can. The room was dark as he switched off the lights before going out. Suddenly,  an intruder went quietly into the room hoping to steal precious things from the room.

Wife:       Honey? Is that you? If it's you...quickly...I can't wait. I'm sleepy and we have a long day tomorrow.

Without saying a thing, the intruder walked quietly to the bed. Then, something happened between them....
The satisfied wife fell asleep minutes later. The intruder left without taking anything - for he has got something more.

Man:     Darling...(looking at his wife's face without switching on the lights)
Wife:     Why....you are not satisfied enough, aren't you?

Nine months later......

Wife:      Honey...why does our child ....doesn't have the same colour like we do?
Man:      Oh man, I've should have taken the white one. But the cashier said the black one is quite good. It
              might have holes in it....arghhhh....  

Joke 2:

Man:    Why are you blindfolding my eyes?
Wife:   It is a surprise....
Man:    I can't take it anymore.....
Wife:   It's our anniversary...don't ruin it...
Man:   Okay....I'll play along....
Wife:    Honey....stay here. Wait for me okay....I won't be long....(she kisses him on the forehead)

The man thought of something naughty.....he undressed himself and waited for her on the sofa.....

A crowd:    SURPRISE!!!!!

And they were surprised too...including the naked man on the sofa....


Joke 3:

There were two old men talking about their pasts. They were bragging about their lovers....

1st Man:    I can get any woman I want.
2nd Man:   I can get two women for one night.
1st Man:    Oh...that's an old trick. I can enjoy myself till morning with 10 different women per night.
2nd Man:  Ah...that's incredible....what did you do?
1st Man:    Oh...it was nothing. I enjoyed watching them on tv while I did the whole thing myself! Brilliant
                 right?

Joke 4:

There was a couple sitting on a bed in a room and still thinking what to do next. The boy has taken out few protections with different colours and flavours. Then he chose one and started to do the first step. Suddenly...

Father:     What are you two doing in here?
Girl:          We are studying. Can't you see that?
Father:      What's that on your palm?
Boy:          Chewing gum, sir. (He quickly put the thing in his mouth. He started to chew it). It's strawberry,
                 sir.
Father:     Hmmm....blow it for me....then I'll believe you!
Boy:        (Trying so hard to blow and finally made it).
Father:     Okay....just study....don't do stupid things.....
He went out and they felt relieved.

Girl:         Strawberry? I thought I chose orange....! I hate you! Only your ex would choose strawberry.....!!!
                We are done here!!!




          

Saturday, November 20, 2010

It's all about parenting...

I have watched this movie over and over again, but I still like the way the story goes. Sean Penn is a great actor in this touching drama. Dakota Fanning has always been adorable in every movie she's in.


Although the movie was released in 2001, the story has always been a beautiful story to me. It's all about parenting and parenthood.

We can always learn how to be a good parent, but to raise a child to become a good one is quite challenging. In this movie, Sam (Sean Penn) is a retarded person and has a child with a homeless woman. He raises the child after the woman left him at the hospital. He works so hard day and night to make sure that he caters to all his daughter's needs.

But conflicts arouse after some times. The child has been thinking a lot why her father is not like anyone else. She keeps asking questions and her father couldn't give the right answers. Incidents happen and she has to stay in a foster house.

That's when the drama takes place. If you watch this movie by yourself, your tears will fall down easily through your cheeks. It's an interesting movie if you're feeling like buying or renting one.

In parenting, learning is an essential part for both the parents and the children. We learn different things in different time. Sometimes parents learn new things from their children's perspective. And for me, it won't hurt my pride if my twins show me the correct thing to do. Humans do make mistakes. And don't tell me that children are not allowed to have their own feelings or thoughts. But, I do believe that parents are supposed to guide them along the way and make sure they are on the right path...

Who says that parenting is easy? Parenting is the hardest job in the world...and I do believe that most of us don't earn any salaries just to become a parent. Unless....(you can answer that...)

Happy watching....

It's about chicken....

Few days ago, I went to a famous fast food outlet in Kuala Lumpur. I went there after midnight because my twins wanted to have some burgers and fries. So I lined up at the counter waiting for my turn. There was a young lady with a plump body was ordering her choices of food. Minutes later, two trays of fried chicken were served. But the problem was...she was very choosy about the chicken.

I started to feel stressed up. I've been standing there for more than ten minutes. There were few more customers lining up behind me. They were stressed also. I don't really like to push people around but I don't like her to act that way. And the conversation between her and the worker was hilarious...

She :               Err...can you give me all three 'thight'?
Worker:          Excuse me? Again...'thight'?
She:                Yup...I like thight...no breast...
Worker:           (Smilling a bit)...Oh...you mean...drumsticks?
She:                Err...I call it as 'peha' in Malay....
Worker:         Okay...drumsticks then...

I felt pity for the worker because she kept telling the customer there's no more drumsticks left. But the customer still insisted to have those. After three times telling her so, the customer has finally understood that she will not have what she was after for.

Later I realized that she was asking for the chicken's 'thigh' but the way she pronounced it as 'thight'. I couldn't help myself but I couldn't lough out loud either.

For me, I like to use my mother tongue (Bahasa Malaysia) while ordering food at any restaurants. I feel more comfortable because I live in Malaysia, not abroad. And one more thing...fast food outlet should be fast...not to be choosy about your food. Respect other people while you were lining up is also a virtue. Think faster before you get to to the counter. I hate people who stand at the counter and then start thinking what to buy next. You should think about that while lining up. Fast food is for people who like the fast services...not the other way around.

And one more thing...if you are not fluent with other language...don't humiliate yourself....you might end up saying silly words....

Tuesday, November 16, 2010

MC oh MC....

"Apsal asyik MC aje?" soalan biasa tetapi bunyi macam menyibuk aje.... "Aku rasa cuti tahunan ko ni macam dah nak abis...ko tak sayang cuti ke?" satu soalan yang agak bodoh bunyinya bagi sayalah kan. Suka hati orang tu lah kalau dia nak ambil cuti panjang berapa lama pun. Tak perlu ambil kisah. Itu hak peribadi dia.

Bercakap pasal MC, bukan semua orang suka 'tuang' kerja (ponteng kerja) dan bukan semua orang suka ambil cuti tahunan suka-suka. Saya juga bukan jenis yang suka ambil cuti sakit sembarangan. Kalau dah tak boleh bangun, takkan nak paksa diri bangun dan memandu untuk ke tempat kerja. Silap haribulan, mahu tumpang ambulans kat tengah jalan.

Yang saya paling tak suka adalah orang yang suka bertanya : Kenapa ambil MC? Sakit teruk sangatkah sampai perlu ambil MC lama sangat? Dah banyak mana ambil cuti tahunan? Asyik cuti je...tak apa ke? Dan banyak lagi soalan-soalan yang jenis memerli yang saya rasa tidak patut diajukan kepada orang lain semata-mata berasa sedikit cemburu kerana orang lain mudah mendapat MC....heheheh

Dan lagi satu perangai saya...tidak suka menganggu orang yang sedang bercuti ataupun cuti sakit - kecuali lah terpaksa menelefonnya (itupun jenuh memohon maaf kerana mengganggu). Dan saya juga kurang senang kalau suka-suka je menelefon saya sedangkan saya terbaring dalam kesakitan....kalau ada hal penting, saya gagahkan juga lah. Iyalah...tugas itu keutamaan tetapi, kalau dah sakit, jenuh nak menjawab soalan orang. Betul tak?

Suami saya turut mengalami masalah yang sama kerana sebagai ketua bahagian, dia terpaksa mengangkat telefon walau sakit macam mana sekalipun. Kadang-kadang nak je saya cakap dengan orang yang menelefonnya : Hal kecil pun tak boleh uruskan....macam mana nak maju? Tapi, suami saya jenis orang yang 'cool' dan tak mudah melenting. Dia tetap akan menjawab telefon dengan tenang.

Satu perangai orang yang dengki : sibuk mengira MC dan cuti orang lain. Ini sah dah tak ada kerja sampingan ni. Iyalah, kerja yang paling senang adalah jaki dengan orang lain. Hahahahahha......

Saya selalu juga berjumpa dengan orang sebegini. Sibuk bertanya akan hal orang lain sedangkan manusia itu bukannya robot yang boleh diprogram. Manusia juga perlu berehat jika terlalu banyak bekerja. Sakit itu mudah melanda jika badan dan otak keletihan. Stress juga boleh melemahkan akal dan jiwa seseorang. Maka mudahlah mendapat MC jika kepala sakit berdenyut bagai diketuk-ketuk. Ubatnya agak mujarab - telan ubat tahan sakit sebiji dan tidur 2 - 3 jam. Baru hilang sakit kepala.

Doktor selalu buat lawak dengan saya : Cikgu...tak payah fikir banyak-banyak. Buat apa stress, rosakkan badan saja. Budak-budak...memang sudah itu perangai depa.....

Memanglah saya tak nak fikir pasal stress...tapi stress yang asyik datang melawat saya...nak buat macam mana? Kerja macam tak pernah habis. Tahun depan kerja yang sama lagi tetapi dengan budak yang berlainan pula....sentiasa berterusan sehingga pencen (kalau panjang umur lah kan). Kadang-kadang saya usik suami...Cepat-cepatlah jadi kaya, saya nak jadi suri rumah tangga sepenuh masa. Suami hanya akan tergelak saja. Iya lah, saya ni jenis orang yang tak boleh duduk diam. Mahu meroyan kalau duduk rumah lama sangat tanpa perlu bekerja. Saya pasti ramai juga wanita bekerjaya ada sedikit perasaan seperti itu....

Kesimpulan yang boleh saya buat...MC itu satu anugerah buat semua pekerja swasta atau pun kerajaan dan cuti tahunan itu satu bonus yang diberi untuk mengiktiraf hasil kerja yang kita lakukan sepanjang tahun. Jadi, gunakanlah pemberian yang diberi khas kepada kita. Bagi orang lain yang dengki ... kalau korang tak nak ambil MC atau cuti, tak payah nak jaki lebih-lebih. Korang yang sakit hati nanti....haahhahahah

Monday, November 15, 2010

Morning Sickness.....a pressure of a gift.....

One thing that I think most women out there would agree with me is morning sickness can be a great pressure of a great gift after being married - getting pregnant with a child. Some women are blessed without having the morning sickness through entire pregnancy. But most women I know will have slight trouble in the morning caused by their pregnancy.

Brushing your teeth would lead to vomitting early in the morning. Even the smell of certain food or people can lead to that also. Your stomach would feel some kind of nasty feeling and it tends to throw up once in a while. This kind of feeling sometimes makes the women feel tired and sort of swayed a little bit - like rowing on a boat. We can't help it because it is the nature of early pregnancy. Some women said they experienced it until the seventh month - like my mother while carrying me. I experienced it until the third month of my pregnancy while carrying my twins. And some lucky women...they experienced nothing at all. How delightful!

The next thing would happen during early pregnancy is the swollen breasts - they will produce milk for your newborn baby. You would feel a little bit pain on the area and sometimes it hurts a lot. I read a magazine and it said that : To help you to ease a bit the pain, get a cabbage and tear it one by one. Take the leaves and put onto your swollen breasts. Wear your tight bra and the pain will be lesser. This tips can help you after delivering your child because when your child is not breastfeeding while you are working, the breasts tend to be swollen. Cabbages can help you to ease the pain at least a bit.

One thing that I learn is to eat accordingly : Eat when you feel hungry, but don't eat too much. You might feel hungry but if you force to eat too much food, your stomach couldn't process the food you have eaten earlier. It would lead to stomachache and vomitting too. But, if you don't feel like eating, you should try to eat light food because an empty stomach feel lead to gastric. Some women like me don't really enjoy drinking milk. But I have to force myself to drink chocolate milk or low-fat milk to reduce the pain a bit. Gastric can be worst if you don't treat it well.

If your mouth feels dry, you should drink hot lemon-tea or drinks that have sourness in them. It helps you to feel quite good because sourness is good for nausea. Some people say that iced drinks are not good for the babies - but sometimes I feel like drinking iced drinks especially on a hot day. It's okay I guess.

Some women might have problems in eating food. Some couldn't eat at all. But, my advice is that you should try to eat food as much as you could because it gives you energy to work or to move around. The smell of food sometimes leads me to vomitting but what choice do I have? We have to endure this until it stops itself.


Pregnancy is already a gift - so we have to endure everything that comes with the package.....Don't you think?

Sunday, November 14, 2010

Smile costs you NOTHING...

I just went back from a short trip to a famous place in Malaysia. I went there with my family members - six adults and three children. We stayed there for two nights at a well-known hotel and had a wonderful time there visiting interesting places and we had a chance to go for sight-seeing too.

It's not about the places that we have visited for the past three days. It is all about courtesy that the people there should have. The price of a smile is so expensive that we rarely saw the hotel staffs smiling to us or to any other customers like us.

I don't understand - Where has all the politeness gone to? Only few workers gave us a nice smile when we thanked them for what they have done to our room. Their service is quite okay. But some of them have some kind of facial impression that they are not happily working there - I guess. 

But for me, you are the ambassador of Malaysia. Why don't you put a nice smile on your gloomy face? The tourists might think that you won't like to assist them in anything that they will ask you for. I felt terrible when I asked a simple question, the staff wouldn't even answer it properly and I have to repeat my question again. As the result, I received a weird kind of look as if I'm deaf that I couldn't hear her out. It wasn't my fault! She was looking at the table while answering my question.

But overall, my money doesn't go into the drain. I feel great after having this short trip with my family. We've become much more closer and our bond is getting stronger. I would suggest that you all should plan a trip - although it might be a very short one as long as you can spend some quality time with your family especially your beloved children.

Sometime, money is meant to be spent with your beloved ones....


Tuesday, November 9, 2010

Huruf Pertama Nama Anda....

Saya berasa agak bosan pada waktu malam selepas menonton Drama Korea bersiri yang akan tamat pada 10.15 malam setiap Isnin hingga Rabu.

Seperti biasa, internet akan menjadi sahabat baik saya. Itu pun selepas 'bergaduh' dengan kembar saya yang akan terus-terusan melayan game nya di internet.

Semalam, saya terbuka satu 'page' berkenaan Apa Yang Ada Pada Nama? Agak menarik isi kandungannya...tetapi anda harus pergi ke 'link' tersebut kerana terdapat banyak juga info menarik tentang nama-nama di sisi Islam. Sama ada yang cantik atau pun yang buruk maknanya.

Anda juga boleh mencari nama-nama yang sesuai untuk anak-anak yang bakal dilahirkan kelak. Harus diingat, nama itu memainkan peranan penting. Jadi, saya harap, 'page' tersebut dapat membantu anda sebagaimana ia membantu saya.....

Sila lawat:    http://name.crazyartzone.com/index.asp?cat=Huruf

Jadi...ini adalah huruf pertama nama keluarga saya....Mohd Hamidon, Sophie, Alzam Muqri, Absarina Uzma...



ARamah dan murah senyuman. Mereka juga pandai 
menyesuaikan diri dalam 
pergaulan selain bijaksana dan cerdas.
 Kelemahannya, sangat mudah berasa hati, 
dan mudah mengeluarkan kata-kata pedas ketika 
meluahkan perasaan marah. 
Meskipun begitu marahnya mudah reda.



USuka berterus-terang dan menyendiri.
 Naif baginya merugikan orang lain.
 Tidak tahan dengan kritikan dan
 kurang pandai menyusun kata-kata jika 
berbicara didepan orang ramai.



MPandai dan kreatif, suka kelembutan dan jika 
dikongkong, mereka akan berontak. 
Senang dijadikan sahabat, kerana mereka 
tidak berkira. Kelemahannya, boros
 dan keras kepala.



SPandai dan tekun dalam mengejar cita-cita. 
Tidak suka pada orang yang suka 
memungkiri janji. Kelemahannya mudah
 tersinggung selain sukar menahan emosi. 
Jika sudah emosi marahnya meledak-ledak.

Monday, November 8, 2010

Expecting the unexpected....

Recently a bad news has tarnished our school's name. Actually it was based on an old story published by a local newspaper not too long ago. My guess is that that poor local newspaper has nothing more to report on us. The bad news that I heard was the culprit who tarnished our school's name is someone related to the school itself. I don't really know who the person was, but I think the person has nothing important to do other than spreading bad words about us.

Actually, I've thinking a lot. We have been suffering for few months this year just because of a bad news that hurt our feelings - the teachers, the students and not to forget the community. I don't see what's the point of spreading bad news about something or someone even if you don't like the person.

I've been holding a post in my school for three years now. But, on my third year, there are some people who don't really like the way I work. So, spreading bad words about me is the only way to bring me down. I felt hurt this year when I have to confront the principal of something that I have done correctly but misunderstood by certain people. It was more than once. My pride was hurt at that time.

I don't like to a slave to anyone. I work because of Allah. I work to earn halal income. I work because my husband has given his permission for me to work. Why are those people keep stabbing me from the back? Recently, I heard someone told me that those people might hold a grudge against me. I don't really understand why they are doing this to me. What did I do to them?

But, as I sit down and relax - something occurs to me, they are being jealous of me having many friends and I don't really have problems with anyone in school. I guess they don't like people who are friendly towards other people. They seem to come from a different world.

I thought people would become wiser as the time passes by. Adults should not fight. Adults should discuss matters like adults. I thought people might change somehow, but it seems that adults can act like a child sometime. I'm not as old as they are. But they are acting like children who thought I stole their candies. What a shame! They are the one who should act more wiser than me!

On the other hand, I learn a lot from my seniors and I manage to bring myself up and not to let myself leaning on anyone's shoulder for something that I know I can do best. (Although sometimes, I do need help from my colleagues to do team work).

Expecting the unexpected is something that I learn through my working years. I think we all learn the same thing as we grow older and should be more wiser. Some people can be good friends and there are some people who turn out to be great foes. You have to be careful and always think the best for you. Sometimes, being alone can help me thinking wiser than being in a crowd. But, I do need friends. Friends are important too, and so are my family members. But still, being alone sometimes can help you to seek the answer that you are searching for.

Saturday, November 6, 2010

Megamind

My children love watching movies at the cinema especially animation kind of movies. We managed to watch Megamind recently. The movie is nice and my twins were having a great time watching it.

The cast : Will Ferrell (Megamind), Brad Pitt (Metro Man), Tina Fey (Roxanne Ritchi), Jonah Hill (Tighten), David Cross (Minion - the fish) and many more.


It is about a conflict between Megamind and Metro Man since they were travelling from the outer space. Many funny incidents happened since they were young until they are finally grown up.

Megamind has been raised in a prison and has the ability to create incredible gadgets. He has no power except for his big blue head and his talking fish - Minion. Meanwhile, Metro Man has been raised by a rich family. He has Superman's power and the ability to capture one's heart because he is charming and handsome - sort of.

The best part of this story is...it is not about Metro Man, but it revolves around Megamind - his capabilities and abilities to achieve many things that he determines to achieve. He thought he is the bad guy but somehow he changes his point of view of seeing things differently.

You should bring your children to watch this amazing movie because it has moral values in it. Moreover, you can spend some quality time with you children after having a hectic week at the office...


Tak Kena Tempat...

Semalam saya pergi ke salah sebuah Shopping Mall di Kuala Lumpur bersama keluarga sekadar untuk berjalan-jalan dan membeli sedikit peralatan. Setelah selesai membeli barang, waktu Asar pun tiba. Maka saya dan suami serta anak-anak segera beredar menuju ke surau yang terdekat. Untungnya di Mall ini terdapat surau di setiap tingkat walau pun sederhana besar. Ini memudahkan pengunjung untuk bersolat.

Saya dan anak perempuan segera ke surau wanita. Ketika itu terdapat lebih kurang 7 atau 8 orang muslimat yang sedang bersolat. Surau itu memang sederhana besar kerana saya terpaksa menunggu giliran untuk bersolat. Yang saya sakit hati... ada la pula seorang wanita ini sedap berbaring sambil bersembang dengan anak lelakinya yang kecil dan tidak mempedulikan orang yang ingin menggunakan ruang tersebut untuk bersolat.

Setelah selesai berwudhuk, saya memegang kain telekung dan beratur di belakang seorang muslimat yang hampir selesai bersolat. Di sebelah saya terdapat juga 2 orang sedang menunggu giliran masing-masing. Selesai sudah muslimat itu bersolat dan berdoa, dia membuka sedikit telekungnya. Lega rasa hati kerana giliran akan tiba.

Tetapi... dia membuka beg tangan dan mencapai alat solek dan mula menyapukan bedak dan alat solek yang lain tanpa mempedulikan saya yang sedang beratur di belakangnya. Sedangkan orang lain tergesa-gesa bangun memberi laluan kepada mereka yang sabar menunggu. Muslimat yang beratur di sebelah saya turut memandang kelakuan orang yang tidak berhemah itu.

Mujurlah seorang muslimat di sebelahnya sudah selesai bersolat dan bingkas bangun. Saya segera menyarung telekung dan mula bersolat. Selesai berdoa, saya bingkas bangun dan orang yang perasan cantik tadi yang asyik membelek mukanya telah pun beredar menuju ke cermin yang lagi besar daripada cermin mukanya. Kali ini untuk memakai tudung pula.

Apa yang saya kesalkan adalah sikapnya yang ingin melawa tidak kena tempat. Padahal telah disediakan cermin untuk kegunaan semua. Tandas juga berdekatan. Saya terus saja mengajak anak ke tandas tersebut untuk menggunakan cermin yang lagi besar...Puas Hati Saya!!!!

Monday, November 1, 2010

Kerja Yang Tak Habis-habis....

Bulan November sudah menjengah. Bagi kami yang berada di sekolah sedang sibuk dengan urusan pemarkahan peperiksaan akhir tahun, penyediaan sijil yang pelbagai jenis dan tak kurang juga penyemakan kehadiran pelajar dalam Buku Register yang amatlah memeningkan kepala jika ada terdapat kesalahan walaupun kecil.

Saya masih lagi terasa bahang awal tahun 2010 dan kini penghujungnya kian tiba tanpa mahu berhenti walau pun sesaat. Sudahkah kita jalankan tanggungjawab kita sebagai ibu bapa, pekerja dan individu sepanjang tahun 2010? Sudahkah kita memenuhi azam yang dibuat pada akhir tahun 2009? Saya pasti anda ada jawapannya sendiri.

Ada juga rakan-rakan yang berkata : Seronoknya jadi cikgu, cuti sekolah turut bercuti panjang...
Hakikatnya, hanya mereka yang bergelar guru sahaja yang faham akan tugas masing-masing yang dirasakan tidak pernah habis - hmm...yang berdedikasi dengan tugas, tidak termasuk mereka yang berasakan terpaksa menjadi guru hanya kerana sudah tidak dapat kerja lain...maafkan saya, ini hakikat di bidang ini.

Yang menjadi guru kelas tahunan - perlu menyiapkan Kad 001 - yang sebenarnya ditindan dengan Pengisian Data SMM secara online. Tak lupa dengan pemarkahan kelas secara menyeluruh. Kalau guru kelas mengajar 2 / 3 subjek, penandaan kertas perlu dilakukan segera sebelum tarikh akhir penyerahan markah ke Unit Peperiksaan Dalaman. Bab Yuran pun menjadi masalah guru juga. Ada pelajar yang tidak mampu membayar dan ada juga sengaja tidak membayar. Kalau cikgu itu baik hati, dihulurnya wang poket sendiri (tapi tengok jenis pelajar lah).

Pecutan akhir untuk Tingkatan 5 dan 6 Atas sedang rancak berlangsung di sekolah kami. Semua pelajar perlu membuat persiapan akhir sebelum SPM dan STPM. Maka, sudah menjadi tugas guru untuk menyediakan bahan-bahan yang diperlukan. Tidak kiralah subjek apa pun, penetapan standard kualiti guru dikatakan bergantung dengan pencapaian pelajar...kalau ramai lulus, senyum sampai ke telinga. Tapi, kalau ramai gagal...adakah itu kesalahan guru? Saya pasti, ada jawapannya kerana guru tersebut lebih mahir akan pelajar dalam kelasnya sendiri.

Yang menjadi guru kelas Tingkatan 5 dan 6 lagi susah. SPM dan STPM makin tiba. Sijil berhenti sekolah perlu disiapkan sebelum hujung tahun. Satu kelas ada lebih kurang 42 orang (minima). Sijil perlu ditaip satu persatu. Hmmm...boleh bengak jari jemari. Sijil Ko-kurikulum dan sijil lain-lain perlu disiapkan juga. Kami sebagai guru ni, tidak mempunyai Personal Assistant (PA) - kami lah guru, kami lah PA, kami lah segala-galanya. Nasib baik niat kami hanya berkerja Demi Allah. Ringanlah beban kami sedikit.

Yang menjaga bilik-bilik khas seperti Pusat Sumber, Bilik PPSMI, Makmal Sains dan lain-lain, pada masa inilah aktiviti mengemas dan menyusun atur segala benda di dalam bilik-bilik tersebut. Saya tidak terkecuali. Pengalaman yang lepas-lepas banyak mengajar saya supaya lebih efisien dalam melaksanakan tugas. Jadi, tugas pada akhir tahun tidaklah begitu berat sehingga ada yang menjeling mata kerana saya boleh goyang kaki pada hujung tahun. Sijil-sijil Pengawas PSS sudah saya siapkan sebelum akhir Oktober kerana tidak mahu berebut-rebut mengejar tandatangan Pengetua pada akhir tahun. Mesyuarat Penyelarasan Pengawas PSS dan pemilihan AJK Induk Badan Pengawas sudah diadakan pada akhir Oktober untuk memudahkan tugas saya pada awal tahun hadapan dan tidak perlu berebut-rebut menetapkan tarikh Mesyuarat Agung pada tahun depan. Saya sudah menyiapkan laporan tahunan yang perlu diserahkan kepada Pusat Kegiatan Guru (PKG) Rawang. Secara keseluruhannya, tugas saya 90 peratus sudah siap. Hanya perlu dibuat penyerahan sahaja.

Cuti akhir November hingga Disember - ada yang 'paksa rela' menjaga SPM. Bab itu yang payah sedikit. Kadang kala ada orang yang tidak berperikemanusiaan sanggup 'memaksa' rakan sekerja menggantikan mereka yang telah dilantik sebagai Ketua atau Pengawas SPM. Janganlah menyusahkan orang lain. Itu tanggungjawab!

Ada kes yang menarik : sebelum hujung tahun, tiket melancong sudah ditempah ke merata tempat supaya dapat mengelak menjadi Pengawas SPM. Kasihankanlah orang lain yang tidak terpilih pada tahun tersebut kerana terpaksa mengganti anda yang bersikap sebegitu.

Orientasi Tingkatan 1 bakal berlangsung akhir Disember. Penyerahan buku teks dan kemasukan pelajar Tingkatan 4 mengikut aliran juga tersenarai dalam aktiviti akhir Disember. Jadi, sebenarnya, tugas kami tidak pernah selesai. Cuma ada harinya yang kami bercuti panjang setelah setahun melawan stress dan konflik diri berhadapan dengan pelbagai situasi di sekolah.

Yang pastinya, biarlah orang mengata : Cikgu boleh goyang kaki bercuti di rumah. Sedangkan masih ada guru yang yang perlu bertugas mengikut spesifikasi bidang tugas mereka pada cuti sekolah. Kami bekerja sehingga ke rumah. Jangan asyik membandingkan tugas. Jalankanlah tugas anda dalam apa bidang sekali pun. Itu sudah menjadi tanggungjawab masing-masing.

Dan yang pasti...tugas ini akan bersambung pada tahun hadapan. Mungkin bertambah lagi....Redha sahaja...

Thursday, October 28, 2010

When The Husband Cooks...

I do feel tired after having a hectic day in school. Then I have to rush back to fetch my twins and when I reach home, I have to cook for dinner. That is a routine for me for these few years. I believe that most working women out there are having the same routine like me.

But, sometimes I do ask my husband to cook something nice for me. He loves cooking, but he doesn't have enough time to show his hidden talent. In fact, he is a better cook than me - believe me.

Most men nowadays know how to cook or they even learn to cook in a way to survive their bachelor years before getting married. They seem to have talent in cooking. Not to say that women are not good in cooking, but there are some women who do not like to cook. But not me - I love cooking and baking but I'm not the type of person who like to eat varieties of food at one time. It could be one dish to satisfy my need. My husband is the same - he will complain if I have cooked few dishes on a certain day.

My point here is - a wife will be appreciated if the husband feels free to cook on a certain day. It could be on Sunday or at any day that he feels like cooking for his wife and children. The family which eats together will have a strong bond - that's what my mother used to say.

My favourite dish would be based on chicken. It could be anything as long as it's based on chicken. My husband eats anything that I have cooked for him and he won't complain. If there's something wrong with the taste, he would let me know in a polite manner. This is because I don't really expert in cooking traditional dishes. I can cook, but not as good as my mom (or his mom). He loves my mom's varieties of food especially the Kelantanese dishes which I don't really intend to learn - somehow I have to learn for his sake (hopefully).

So, for husbands out there - cooking can be a great way to show your love towards your family. Make a way for you wife to have a rest day. It will be a great pleasure for her after working as hard as you...

Choose your dish, and surprise her with your talent. By the way, most wives (that I know) will love to taste the food prepared by their loving husband...Have a nice day...:)

Tuesday, October 26, 2010

Sex Education in School...What's your point of view?

I've been helping our Form Three Co-ordinator for the past few weeks after Penilaian Menengah Rendah (PMR) - an examination for Form Three students. We have done many activities to cater their needs after the big exam. We also have scheduled seminars and talks in terms of life and education.

Today, a quite heavy talk has taken place with the title : HIV : The Causes and Effects. Like usual, I was there to monitor my Form Three students. There were at least one hundred of them today and at least six Form Five classes were there too (it's a part of Form Five program under Caunselling Unit).

So, there was I and not to forget few teachers to monitor their own classes apart from the Form Three students - waiting for the talk to begin. Slowly he (I don't want to mention any agencies) started his talk by doing a slight introduction to his topic. 15 minutes later : he began to show some pictures and videos - I was too shocked to see a video made by him and his co-workers and I have to walk away to get some fresh air. I felt muzzy, dizzy and nauseated after watching that video. I even threw up!

I saw a Malay couple 'doing the thing' on a bike - fully dressed but well performed. The students started to shout and make some silly noises. I know that most of them are exposed to the whole idea, but to show it clearly is not really a good way. But still, he went on and on talking about the 'ways' and the 'effects' especially to the girls without giving a single thought of his choice of words. I felt sick through the whole day. I have to sit outside without watching any other slides or videos.

Some girls even threw up after watching a male-masturbation video shown during his talk. Lucky me - I wasn't there to watch it. I might collapse immediately. The video was not a short one, by the way.

And then some boys were restless after seeing those fancy videos of him and started to act out in the hall. And discipline teachers were there to make things look normal again. Thanks to them, I have my peace at last.

I wonder...If the Sex Education is a part of school's syllabus, who's going to teach it? I'm sure the science teacher will have something to say about it. Or even Ustazah or Ustaz (for Islam education) would do something about it. Well, there are advantages and disadvantages in teaching the sex education I guess, but still, I believe the students should be thought in a gentle, discreet ways. Not to mention the usage of those fancy videos - they would only arouse the students' nature to try out those actions. I don't dare to think the consequences of today's talk. I wouldn't!

But...who am I to give such ideas? I'm just an ordinary teacher and a mother of two. My thoughts would have never been allowed to be discussed anywhere. What would you say? The important question for the day : What do you really think of it?

Sunday, October 24, 2010

Furry Vengeance

It's movie time. This time I've chosen the above movie and watched it with my twins. Although the movie has received negative reviews, but it has values in it. It's all about protecting our mother nature / forest from cruel developers who are only making money while destructing it.



From left : Brooke Sheilds, Brendan Fraser, Matt Prokop, Skyler Samuels.

The Racoon a.k.a The Mastermind of the vengeance

For me, it is a suitable movie to be watched with your small children because they can learn about the importance of protecting the earth and to save the animals from extinction. The scenes are appropriate too for them.

Have fun!!!

Thursday, October 21, 2010

Serba salah dibuatnya....

Pernahkah anda mengalami situasi di mana rakan baik / saudara / adik beradik (dan lain-lain hubungan yang ada) memohon bantuan dari segi pendapat dan nasihat anda berhubung pelbagai jenis isu? Saya pasti anda akan cuba memberi nasihat dan pandangan yang anda rasakan bernas dan bijak.

Namun, selalukah nasihat dan pandangan anda itu diterima pakai? Atau pun...terima kasih sajalah... itu saja yang diterima setelah berbuih-buih mulut anda menyatakan pendapat anda? Emmm...apa yang anda rasa pada ketika itu? Geram? Marah? Sakit hati? Tuhan saja yang tahu...

Saya selalu juga mengalami situasi sebegitu di mana selalunya saya akan makan hati kerana pendapat saya dianggap tidak sesuai, sedangkan selalunya mereka yang terlibat akan membuat keputusan sendiri....Saya pun hairan, jikalau mereka sebenarnya tidak inginkan pendapat orang lain, tidak perlu lah menyibukkan diri bertanya itu dan ini kepada orang sekeliling. Kalau dah rasa diri tu betul sangat...buatlah keputusan sendiri, habis cerita. Hati orang lain pun tak sakit.

Kadang-kala mereka sebegini memang dah buat keputusan, tetapi sengaja ingin menghabiskan masa lapang dengan bertanya kepada ramai orang tentang sesuatu perkara yang perlu dibuat keputusan yang tepat. Tidak kiralah warna kain ke, jenis kasut ke, atau ke mana destinasi percutian sekali pun, buatlah keputusan berdasarkan penilaian anda sendiri. Jika masalah cerai berai, masalah yang kronik, mungkin boleh lah berjumpa pakar. Ini pada pandangan saya sebagai individu yang selalu terkena. Kalau dah ada perancangan sendiri, tak perlulah menyusahkan saya dengan bertanya pendapat dan kemudiannya membuat keputusan tanpa menimbang pendapat saya. Geram betul!!!

Manusia itu memang fitrahnya ingin jadi yang sempurna. Tetapi harus ingat, kita perlukan panduan untuk membuat sebarang keputusan, tindakan dan sebagainya. Saya selalu bertanyakan kepada suami, keluarga dan teman-teman jika saya tidak mampu membuat keputusan sendiri atau pun saya tidak mampu memilih jalan penyelesaian yang sesuai kepada mana-mana masalah. Jika saya mampu, saya akan cuba mengusahakan sendiri. Tetapi kebiasaannya suami merupakan penyelesai masalah saya kerana dia merupakan orang yang sabar dan tidak mudah melatah.

Yang membuat saya menyampah...orang yang meminta pendapat tetapi akhirnya tetap dengan keputusan yang TELAH dibuat sejak awal-awal lagi. Kan dah menyusahkan orang...Tapi, sudah resam Orang Melayu...kang kalau cakap kang, kecik hati pulak....huhuhu. Pendekatan yang saya selalu buat...Diam sahajalah.....

Tuesday, October 19, 2010

Malaysiakah ini?

Hari ni ada urusan di Bank di Selayang...berhampiran Pasar Borong. Hampir 1.30 petang dan perut dah menyanyi minta diisi. Kebetulan pula saya menunggu suami kerana dia perlu hadir bersama. Maka, mundar-mandirlah saya mencari kedai-kedai makan yang menarik.

Terdapat banyak restoran tetapi hanya satu restoran yang ada logo Islam. Maka saya melangkah kaki ke dalam restoran itu. Lambang Bismillah dan ayat-ayat suci Al-Quran memang terdapat di dalam restoran tersebut. Malah pekerjanya juga memakai tudung.

Saya segera ke bahagian lauk-pauk yang kelihatan menarik. Malangnya, apabila saya ingin meminta nasi putih, pekerja perempuan tersebut tercengang-cengang. Malah ramai pelanggan yang sedang enak menjamu selera pada ketika itu sibuk memerhatikan saya. Rasa macam makhluk asing pula.

Saya mengulangi lagi permintaan..."Saya nak nasi putih separuh..." Tetapi pekerja perempuan itu menunjukkan bahasa isyarat tangan tanda tidak faham - berulang-ulang kali. Saya berasa agak takut apabila beberapa orang pekerja lelaki menghampiri saya...

Maka, tanpa berlengah lagi..."Maaf, saya nak telefon suami saya kejap. Nanti saya datang balik..." Itu saja yang mampu saya ucapkan. Saya menoleh seketika, tiada seorang pelanggan Melayu pun di dalam restoran itu. Saya musykil juga, sedangkan saya berada di Selayang, bukannya Nepal, Bangladesh atau negara-negara asing kerana pekerjanya langsung tidak faham bahasa Melayu.

Saya berasa lega kerana tidak lama kemudian suami saya muncul. Saya terus menceritakan keadaan tadi. Rupa-rupanya dia juga pernah terkena. Kebanyakan restoran di situ berkemungkinan besar milik warga tempatan tetapi diusahakan oleh warga asing. Kalaulah saya tahu...

Setelah urusan selesai...saya terus memandu ke McD saja...habis cerita. Perut pun kenyang...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...